حق سرقفلی در فروشگاه‌های مجازی

نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

چکیده

 بحث سرقفلی در واحدهای تجاری واقع در مختصات جغرافیایی، بحثی روشن و احکام آن در فقه، قوانین و آرای محاکمدارای سابقه است. اما با ظهور فروشگاه‌های مجازی، در کنار بحث‌های معمول در حقوق اینترنت، مانند علامت تجاری و نام‌های دامنه، این بحث هم می‌تواند مطرح باشد که یک واحد تجاری الکترونیک به اجاره داده شود. در این صورت مباحثی مانند سرقفلی و حق کسب و پیشه نیز قابل طرح خواهد بود. گرچه تاکنون چنین چیزی در عمل معمول و رایج نشده است، ولی امکان آن با رواج و رونق فروشگاه‌های مجازی در آینده وجود خواهد داشت. در این مقاله به شرح و تبیین این مسئله، به‌ویژه جدا‌سازی آن از مسائل پیرامونی در محیط اینترنت و بیان احکام آن می‌پردازیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Goodwill in e-stores

نویسنده [English]

  • Amir Sadeghi Neshat
Assocate Professor, Faculty of Law and Political Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

While the putting a place of business out to lease is a subject matter which is common in trade and the goodwill, it is a familiar for the both lawyers and merchants. Those matters are not so common and known in respect of e-stores. In this article the attempt is done to light up these subjects, present a legal analysis thereof and to show they are a separate matter of other similar subjects in IT Law like the cyber-squatting. In recent matter, the other's trade mark is used in domain name without his consent that could be settled through ICANN's regulations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • domain name
  • e-mail
  • E-store
  • Goodwill