%0 Journal Article %T حق سرقفلی در فروشگاه‌های مجازی %J مطالعات حقوق تطبیقی %I دانشگاه تهران %Z 1735-496X %A صادقی نشاط, امیر %D 2014 %\ 03/21/2014 %V 5 %N 1 %P 191-200 %! حق سرقفلی در فروشگاه‌های مجازی %K حق کسب و پیشه %K سرقفلی %K فروشگاه مجازی %K نشانی الکترونیک %K نام دامنه %R 10.22059/jcl.2014.51534 %X  بحث سرقفلی در واحدهای تجاری واقع در مختصات جغرافیایی، بحثی روشن و احکام آن در فقه، قوانین و آرای محاکمدارای سابقه است. اما با ظهور فروشگاه‌های مجازی، در کنار بحث‌های معمول در حقوق اینترنت، مانند علامت تجاری و نام‌های دامنه، این بحث هم می‌تواند مطرح باشد که یک واحد تجاری الکترونیک به اجاره داده شود. در این صورت مباحثی مانند سرقفلی و حق کسب و پیشه نیز قابل طرح خواهد بود. گرچه تاکنون چنین چیزی در عمل معمول و رایج نشده است، ولی امکان آن با رواج و رونق فروشگاه‌های مجازی در آینده وجود خواهد داشت. در این مقاله به شرح و تبیین این مسئله، به‌ویژه جدا‌سازی آن از مسائل پیرامونی در محیط اینترنت و بیان احکام آن می‌پردازیم. %U https://jcl.ut.ac.ir/article_51534_03c4713c293f79a2a70bbcbb91f6c56f.pdf