واکاوی تطبیقی حقوق کودکان در تبلیغات در نظام حقوقی ایران و آمریکا

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار حقوق دانشکده مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

10.22059/jcl.2025.389372.634715

چکیده

امروزه کودکان در یک محیط بازاریابی بسیار پیچیده زندگی می کنند که بر ترجیحات و رفتارهای آنها تأثیر می گذارد. کودکان اولین پذیرندگان اطلاعات و ارتباطات هستند. تبلیغات با فناوری‌های دیجیتالی که از جمع‌آوری داده‌ها، الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، خطرات قابل‌توجهی را برای کودکان به همراه دارند. در این شرایط کشورها در تلاشند مقرراتی را برای حفاظت از کودکان در مقابل تبلیغات تدوین نمایند. حق هر کودک اکنون بُعد دیجیتالی دارد و حقوق کودکان باید از دریچه دیجیتالی مورد بررسی قرار گیرد. دغدغه اصلی این پژوهش پاسخ به این پرسش است که آیا در ایران قوانین اختصاصی و موثر برای تضمین حقوق کودکان در تبلیغات وجود دارد؟ نگارنده با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و در تطبیق با نظام حقوقی آمریکا معتقد است علیرغم اهمیت موضوع، در ایران مقررات اختصاصی و کافی برای حمایت از کودکان در مقابل تبلیغات وجود ندارد و حقوق اقتصادی آنها در تبلیغات، صریحاً شناسایی نشده است. مقررات پراکنده فعلی، از ضمانت اجرای مناسب برخوردار نیست و نیازمند بازنگری و بروزرسانی می‌باشد. پیشنهاد الحاق دو ماده به قوانین فعلی، از دستاوردهای پژوهش حاضر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative analysis of children's rights in advertising in the legal systems of Iran and the United States

نویسنده [English]

  • mahdi mollaei
Assistant Professor of Law, School of Management, Shahroud University of Technology, Shahroud, Iran
چکیده [English]

Today, children live in a very complex marketing environment that affects their preferences and behaviors. Children are the first recipients of information and communication. Advertising with digital technologies that use data collection, algorithms, and artificial intelligence poses significant risks to children. In these circumstances, countries are trying to formulate regulations to protect children from advertising. The rights of every child now have a digital dimension, and children's rights must be examined through a digital lens. The main concern of this research is to answer the question of whether there are specific and effective laws in Iran to guarantee children's rights in advertising? Using a descriptive-analytical method and in comparison with the American legal system, the author believes that despite the importance of the issue, there are no specific and sufficient regulations in Iran to protect children from advertising, and their economic rights in advertising have not been explicitly identified. The current scattered regulations do not have a guarantee of proper implementation and need to be reviewed and updated. The proposal to add two articles to the current laws is one of the achievements of the present research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • American legal system.Advertising
  • Children’s rights
  • Digital technologies
  • Marketing