نگرشی انتقادی به انطباق پذیری«ثبت کشتی» با مولفه‌های «نظام ثبت منقول»

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

2 استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران

3 پردیس فارابی دانشگاه تهران،قم،ایران

چکیده

ثبت کشتی، دارای کارکرد دوگانه‌ «اعطای تابعیت» در کنار «تثبیت مالکیت» است که منجر به تفاوت‌هایی در اصول آن نسبت به سایر نظام‌ها شده است. در دسته‌بندی‌های متداول، به دلیل تلقی منقول بودن کشتی، نظام ثبتی آن نیز بر مدار ثبت منقول توجیه می‌شود. لذا این پرسش مطرح می‌شود که اصولا ثبت منقول چه مولفه‌هایی دارد و ثبت کشتی تا چه حد از آن‌ها پیروی می‌کند؟

پژوهش حاضر با اتکا به روش جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، پنج مولفۀ «اثر ماهوی حدأقلی»، «اختیاری بودن ثبت»، «تمرکز بر ثبت وثیقۀ»، «ادارۀ تخصصی نظام ثبتی» و «نقش انفعالی مرجع ثبت» را به عنوان ویژگی‌های ثبت منقول برشمرده و معتقد است که ثبت کشتی با پنج مولفۀ «اثر ایجادی ثبت»، «الزامی بودن ثبت کشتی»، «جامعیت بانک اطلاعات ثبتی»، «شبه تخصصی بودن ثبت کشتی»، «نقش فعال مرجع ثبت در ثبت کشتی» از الگوی ثبت منقول پیروی نکرده و دارای نظام ثبتی مستقلی است. برهمین اساس، پیشنهاداتی نظیر «تثبیت اثر ایجاد مالکیت به موجب ثبت در قالب قانون»، «تصریح اصل اجباری بودن ثبت کشتی در قالب رفع ابهام و اصلاح بند یک مادۀ یک قانون دریایی» و «توسعه بانک اطلاعات ثبتی به سایر حقوق عینی» برای تقویت این نظام ثبتی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Critical Approach to Measuring the Compatibility of "Ship Registration" with the Components of "Movable Registration System"

نویسندگان [English]

  • nasrin tabatabai hesari 1
  • rahim PILVAR 2
  • soroush safizade 3
1 دانشگاه تهران
2 Assistant professor at the Farabi Campus, University of Tehran
3 Farabi college of University of Tehran-Qom-Iran
چکیده [English]

Ship registration has dual function of “granting citizenship”alongside to the “title establishment” which has led to differences in its principles compared to the other systems.In common classifications,due to the considering the ship as movable,its registration system justified under the movable registration.So,the question arises,what are the components of the movable registration and to what extent does the ship registration follow these components?

The current research,relying on the desk research and descriptive-analytical research method,considers five components as the features of the movable registration:"Minimal substantive effect","Optionality of registration","Focuse on the mortgage registration","Specialized administration of the registration system"and"passive role of registration authority"; And concluded that ship registration does not follow the model of movable registration and has an independent registration system, due to the implementation of five components: "Constitutive effect of registration","Mandatory ship registration","Comprehensiveness of registration database","Quasi-specialization of ship registration system",and "Active role of the registration authority in the ship registration”.

Accordingly,suggestions such as"Confirming the Constitutive effect in the Acts of Parliament form","Clarifying the mandatory principle of ship registration in the form of removing ambiguity and amending first paragraph of Article 1 of a the Iranian Maritime ACT"and"Developing the ship registration database to other real rights" have been made to strengthen this registration system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Citizenship Granting
  • Title Establishment
  • Ship Registration
  • Movable Registration
  • Least Role of Registration Theory