دانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Privacy in public places Based on the right to taking photosحریم خصوصی در اماکن عمومی با تکیه بر حق تصویربرداری1228788310.22059/jcl.2021.315309.634120FAفاطمهابطحیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری، تهران، ایران.ابوطالبکوشااستادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری، تهران. ایران.مهدیمنتظرقائماستادیار گروه حقوق اسلامی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری، تهران، ایران.عباسمیرشکاریاستادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-4927-1720Journal Article20210515The right to taking photos in public places is acceptable on the basis of freedom of expression and the tacit consent of the owners of the image. Accordingly, individuals can take photos freely in these places without obtaining permit. However, taking photos is allowed only if the privacy of individuals is protected. Because people can expect the normal and legitimate expectation of "remaining anonymous". People do not expect to be in the spotlight or have their actions recorded, even if they know they are in the public eye. People like to be ignored when they are in a public place. In addition, the image can be considered as an example of personal information. Basically, the collection of personal information requires consent. Therefore, privacy must be maintained in photography. The importance of this is that even if it is a news incident, it is still not possible to ignore privacy. With this interpretation, privacy is not limited to private places and people in the public environment also have privacy. The main criterion in having privacy will be a reasonable expectation of the person.حق تصویربرداری در اماکن عمومی بر مبنای آزادی بیان و رضایت ضمنی صاحبان تصویر قابل پذیرش است. بر این اساس، اشخاص میتوانند آزادانه و بدون کسب مجوز اقدام به تصویربرداری در این اماکن نمایند. با این حال، جواز تصویربرداری منوط به رعایت شرایطی ازجمله حفظ حریم خصوصی اشخاص است؛ چه اینکه اشخاص میتوانند انتظار متعارف و مشروع مبنی بر «ناشناس ماندن» داشته باشند. در واقع، اشخاص حتی اگر بدانند که در معرض دید عموم هستند باز هم انتظار ندارند که در مرکز توجه باشند یا اقدامات آنها ثبت و ضبط شود، بلکه حتی میشود گفت متعارف این است که زمانی که اشخاص در مکان عمومی قرار میگیرند دوست دارند نادیده گرفته شوند. بهعلاوه تصویر میتواند بهعنوان مصداقی از اطلاعات شخصی تلقی شود، علیالقاعده نیز جمعآوری اطلاعات شخصی نیاز به رضایت دارد. برای همین حفظ حریم خصوصی در تصویربرداری لازم و ضروری است. اهمیت این امر تاآنجاست که حتی خبری بودن واقعه نیز نمیتواند مجوز نادیده گرفتن حق حریم خصوصی را فراهم آورد؛ با این تفسیر حریم خصوصی مختص مکانهای اختصاصی نبوده، اشخاص در محیطهای عمومی هم از حریم خصوصی برخوردارند. ملاک اصلی در برخورداری از حریم خصوصی، انتظار منطقی شخص خواهد بود.https://jcl.ut.ac.ir/article_87883_e2d92aa2b775bed98dbdea93f7f6ae04.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Right of Access to the Airport: The Rules of Airport Slot Allocationحق دسترسی به فرودگاه؛ قواعد حاکم بر تخصیص سهمیۀ فرود و پرواز هواپیما (اسلات)23428788410.22059/jcl.2021.324757.634204FAمجتبیاشراقی آرانیاستادیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20210530The growth of airlines and competition, has raised new challenges for the exploitation of airport land infrastructure, out of which, the slot allocation in hub or dense airports is the most important one. The history of airports in the world has seen many rules in this regard, so that while in the beginning, “first-come, first-serve rule” used to be applied in many airports, the growth in demands made the regulators to devise new rules for slot allocation. Sometimes, committees comprised of the airlines were in charge of such delicate issue, but the rising anti-competitive practices and deadlock in agreements led the governments to step in and regulate the slot allocation based on various rules including “grandfather right rule”, “use it or lose it rule”, “buy-sell rule”, “lottery”, etc. Such rules which are followed by slot mobility and the possibility of taking it as collateral are dealt with in this article with emphasis on the economic and legal points of view and with a comparative study of EU, USA and Iranian law.افزایش رقابت و رشد شرکتهای هواپیمایی چالشهای جدیدی را برای چگونگی بهرهبرداری از تأسیسات زمینی فرودگاهی درپی داشته است. یکی از این دشواریها نحوۀ تخصیص سهمیۀ فرود و پرواز به شرکتهای هواپیمایی در فرودگاههای پرمتقاضی و شلوغ است. فرودگاههای کشورهای مختلف تحولات گوناگونی را در این باره تجربه کردهاند، بهگونهای که ابتدا تقدم زمانیِ بهرهبرداری (first come-first serve) مبنای استفاده از تأسیسات فرودگاه بهشمار میرفته است، اما با افزایش تقاضا، دیگر این روش پاسخگوی نیاز شرکتهای هواپیمایی در برخی از فرودگاهها نیست و تنها چارۀ آن سهمیهبندی حق فرود و پرواز است. گاه این مهم به کمیتههایی متشکل از خود شرکتهای هواپیمایی بهرهبردار سپرده شده تا با توافق خودشان سهمیۀ هر عضو تعیین گردد، اما مشکلات ناشی از رویههای انحصار و ضدرقابتی در چنین شیوهای و یا بنبست در توافق، دولتها را ناگزیر از دخالت در این امر نموده است تا بر اساس قواعدی از قبیل قاعدۀ حق مکتسب (grandfather right)، قاعدۀ بقای حق به شرط استفاده (use it or lose it rule)، قاعدۀ بخر- بفروش (buy-sell rule)، و قرعهکشی، سهمیهها را میان شرکتهای متقاضی توزیع کنند. قواعد حاکم بر تخصیص سهمیۀ فرود و پرواز هواپیما که با آثاری از حیث قابلیت انتقال، توثیق و یا توقیف قضایی این سهمیهها همراه است، در زمرۀ مسائل مهم صنعت هوانوردی بهشمار میرود که در این نوشتار با مطالعۀ تطبیقی حقوق اتحادیۀ اروپا، ایالات متحدۀ امریکا و ایران بررسی شده است.https://jcl.ut.ac.ir/article_87884_3ee487db0b068dec28e2521d3d2c887f.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Qualification of a Contract in Mixed Contracts in Iranian Law, Imamiyyah Jurisprudence and French lawتوصیف عقد در عقود مختلط در حقوق ایران، فقه امامیه و حقوق فرانسه43618788510.22059/jcl.2022.328603.634228FAمحمدمنصوریدانشآموختۀ دکتری حقوق خصوصی، گروه حقوق، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-4631-7049محمدمهدیالشریفدانشیار، گروه حقوق، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.سید محمد صادقطباطباییدانشیار گروه حقوق، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-6076-7268Journal Article20210825One of the most difficult cases to describe a contract is one in which the parties conclude two or more contracts in the form of a single contract. The main issue in such cases is how this contract should be described. Terms and rules of which of the contracts constituting the contract should govern the contract? And is there a Correlation between the constituent contracts of a mixed contract in terms of validity and invalidity? In this article, these issues have been studied with a descriptive-analytical method. It seems that if the combined contracts are Commutative and each Consideration is specified independently and none of the contracts is a stipulation or term of another contract, each of them is subject to its own rules and their validity and invalidity do not affect each other. But if the Consideration of the contract is the same or the parties have made the contracts conditional on each other, each contract is a part of the whole and the annulment of each contract is considered as partial annulment of the contract And the rules of sales unfulfilled in part, That is, the deduction from the Consideration and the Revocation of the correct part is applicable. Cases where a single contract is concluded that does not fit into any of the nominate contracts but the effects of multiple contracts have been used to achieve a single purpose, we are not dealing with a mixed contract but with a simple innominate contract.یکی از دشوارترین موارد توصیف عقد، زمانی است که متعاقدین مضمون دو یا چند عقد را در قالب یک عقد منعقد کرده باشند. مسئلۀ اصلی در اینگونه موارد آن است که این عقد را تحت چه عنوانی باید توصیف کرد. شرایط، احکام و قواعد کدامیک از عقود تشکیلدهندۀ عقد باید بر عقد حاکم شود؟ و آیا بین عقود سازندۀ عقد مرکب از حیث صحت و بطلان تلازمی وجود دارد؟ در این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی این مسائل پرداخته شده است. بهنظر میرسد چنانکه عقود ترکیبیافته معوض باشد و عوض هرکدام بهطور مستقل مشخص شود و هیچکدام قید یا شرط دیگری نباشد، هرکدام تابع احکام ویژۀ خود بوده، صحت و بطلان آنها در یکدیگر مؤثر نخواهد بود. اما اگر عوض عقد، واحد باشد یا طرفینْ عقود را مقید به یکدیگر نموده باشند، هر عقدْ جزئی از کل را تشکیل داده، بطلان یا انتفای هر عقد بهمنزلۀ بطلان و انتفای جزئی از عقد بوده، احکام تبعض صفقه یعنی کسر از عوض و فسخ بخش صحیح در مورد آن قابل اجراست. در مواردی که عقد واحدی انشا میشود که در قالب هیچیک از عقود معین نمیگنجد، ولی از آثار عقود متعدد برای تحقق غرض واحد استفاده شده است، ما نه با یک عقد مرکب، بلکه با یک عقد بسیط نامعین روبهرو هستیم.https://jcl.ut.ac.ir/article_87885_6be06b841c66ce9f9545517477480684.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Comparative study on legal conditions of married women leaving their own country; with emphasis on Muslim majority countriesبررسی تطبیقی خروج زوجه از کشور با تأکید بر حقوق کشورهای مسلمان63898788610.22059/jcl.2022.330769.634247FAالههمحسنیاستادیار گروه حقوق، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران0000-0001-8512-6486گولن سینمتکاستادیار گروه حقوق مدنی و حقوق تعهدات، دانشگاه باهچه شهیر، استانبول، ترکیهغفرانهلالاستادیار گروه حقوق بینالملل عمومی دانشکدۀ حقوق دانشگاه اردن، امّان (عمّان) اردنJournal Article20210916Liberty of movement and freedom to choose residence is a fundamental human right that is enshrined in international human rights instruments and the constitutions of many countries. During the last decades, in most legal systems around the world significant changes have taken place in the field of women's rights and freedoms in their family and social relations. One of the manifestations of these developments is related to the conditions and restrictions in the field of women’s travelling abroad. In this paper, using library resources and with a comparative approach, we examine international human rights instruments as well as the regulations of different countries, especially Muslim countries, and their developments over the time regarding the legal conditions for married women to leave their own country. The purpose of this study is to identify the recent developments in the world, especially in Muslim countries vis-à-vis the individual and family rights of women and the position of Iranian law in this regard. To this end, the laws of eleven countries as follows are examined: France, Turkey, Tunisia, Morocco, Algeria, Egypt, Kuwait, Jordan, Saudi Arabia, Afghanistan (prior to Taliban control in 2021) and Iran. This study shows that among the countries studied, only Iranian law stipulates that the right of married women to travel abroad is subject to their husbands' consent. Meanwhile, other countries recognize, with some differences, the freedom and independence of married women in this regard. Nevertheless, various legal solutions are provided in these countries in order to ensure the fulfillment of marital obligations in the case where one spouse travels abroad.آزادی رفت و آمد و تعیین اقامتگاه از حقوق اساسی افراد بشر است که در اسناد بینالمللی حقوق بشری و قوانین اساسی بسیاری کشورها بر آن تأکید شده است. در چند دهۀ گذشته، در قریب به اتفاق قوانین کشورهای دنیا تحولات چشمگیری در زمینۀ حقوق، آزادیها و اختیارات زنان در روابط خانوادگی و اجتماعی صورت گرفته است. یکی از جلوههای این تحولات مربوط به شرایط و محدودیتهای حاکم در زمینۀ خروج زنان از کشور است. در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای و با رویکرد تطبیقی به بررسی اسناد بینالمللی حقوق بشری و همچنین مقررات کشورهای مختلف بهویژه کشورهای مسلمان و تحولات آنها در گذر زمان در خصوص شرایط قانونی خروج زنان شوهردار از کشور میپردازیم. هدف این مطالعه، شناخت تحولات اخیر کشورهای دنیا بهویژه کشورهای مسلمان پیرامون حقوق فردی و خانوادگی زنان در موضوع مورد بحث و جایگاه حقوق ایران در این میان است. به این منظور، قوانین یازده کشور (فرانسه، ترکیه، تونس، مراکش، الجزایر، مصر، کویت، اردن، عربستان سعودی، افغانستانِ پیش از استقرار حکومت طالبان در 2021، و ایران) مورد بررسی قرار میگیرد. این پژوهش نشان میدهد در میان کشورهای مورد بررسی، تنها حقوق ایران خروج زنان را منوط به اجازۀ شوهر کرده است؛ درحالی که دیگر کشورها اهلیت و استقلال زن شوهردار را در این زمینه همچون مرد متأهل، با تفاوتهایی بهرسمیت شناختهاند. در مقابل، راهکارهای قانونی گوناگونی بهعنوان قواعد عمومی یا اختصاصی ضمانت اجرای تعهدات زناشویی درصورت خروج همسر از کشور در این نظامهای حقوقی پیشبینی شده است.https://jcl.ut.ac.ir/article_87886_adc2f2b50c47c53381db34bec1f79764.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Data Protection in China; A Comparative Study of the Data Protection Approach in the United States and the European Unionحمایت از دادهها در چین؛ مطالعۀ تطبیقی با رویکرد حمایت از دادهها در امریکا و اتحادیۀ اروپا911138788710.22059/jcl.2022.333708.634275FAباقرانصاریدانشیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیشیماعطاردانشآموختۀ دکتری حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20211109While the European Union and the United States have each designed their own model for personal data protection, China is swiftly developing a particular data protection system in order to have power and competitive advantage over European countries, the United States and Japan. To explain the model, this article seeks to answer the question: what are the main features of the Chinese personal data protection model? Has China been impressed by the American or European model? For this purpose, the specific model designed by this country based on American and European patterns has been explained and analyzed. The results show that by imposing fragmented and sectoral regulations, China had first taken a similar approach to the United States’ in the field of data protection. It has then gradually moved towards the European approach and considered adoption of a comprehensive data protection law. Eventually, however, it has taken different approaches regarding the private and public sectors, data localization and restrictions on cross-border data transfer. Given that Iran has also just started the design of a data protection system, being informed about these approaches, especially the Chinese one, can put their strengths and weaknesses before Iranian policymakers and legislators.درحالی که اتحادیۀ اروپا و امریکا هرکدام مدل خاصی را برای حمایت از دادههای شخصی طراحی کردهاند، چین بهسرعت در حال توسعۀ نظام خاصی در زمینۀ حمایت از دادهها است تا قدرت و مزیت رقابتی را برای این کشور در برابر کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن بهدنبال داشته باشد. برای تبیین این مدل، نگارندگان این مقاله درصدد پاسخ به این پرسشاند که مشخصههای اصلی مدل حمایت از دادههای شخصی در چین چیست؟ آیا چین در طراحی این مدل، از الگوی امریکا تأثیر پذیرفته است یا از الگوی اروپا؟ به این منظور، مدل خاصی که این کشور با اقتباس از الگوهای امریکایی و اروپایی طراحی کرده، تبیین و تحلیل شده است. نتیجۀ این مطالعه نشان میدهد که چین در حوزۀ حمایت از دادهها ابتدا با وضع مقررات پراکنده و بخشی، رویکردی مشابه امریکا اتخاذ کرده، سپس بهتدریج به سمت رویکرد اروپایی و تصویب قانون جامع حمایت از داده متمایل شده، ولی سرانجام، رویکرد خاص و ترکیبی را اتخاذ کرده است؛ به این ترتیب که در مورد بخش خصوصی و بخش عمومی، محلیسازی دادهها و محدودیت انتقال فرامرزی دادهها احکام متفاوتی دارد. با توجه به اینکه ایران نیز در ابتدای مسیر طراحی نظام حمایت از دادههاست، آشنایی با این رویکردها و بهویژه رویکرد چین، میتواند نقاط قوت و ضعف آنها را پیش روی سیاستگذاران و قانونگذران ایران قرار دهد.https://jcl.ut.ac.ir/article_87887_567ef9b07755c064271d9fed69f434e8.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Comparative Analysis of Criteria of Legal Dismissal; A Critique of Current Standards and a Case for the Preferred Standard: Standard of Justified Dismissalبررسی تطبیقیِ معیارهای اخراج قانونی؛ نقد معیارهای موجود و ارائۀ معیاری مطلوب: معیار اخراج منصفانه1151398788810.22059/jcl.2022.332955.634269FAحسنبادینیدانشیار دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.طاهاعرب اسدیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-8546-9777امیرغفاریدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20211025To safeguard job security of workers against arbitrary dismissal by their employer on the one hand, and the possibility of exercise of the right of unilateral termination by employer in some cases, on the other hand, and mode of reconciliation between these two apparently conflicting goals has always been one of the most challenging issues in labor law. Achievement of the best solution in this regard might seem quite challenging; However, a thorough analysis of the basis and criteria which underly justified dismissal on part of employer might help achieve the preferred solution. Therefore, in the present study, we seek to provide an answer to the question of determining the preferred standard governing the employer’s right of unilateral termination. As the conclusion of our analysis, application of standard of “Fair Dismissal”, which, as a general rule, governs other rules and regulations regarding the right of termination of employer, is preferred. Accordingly, courts should on a case-by-case basis, determine whether the dismissal accords from formal and material point of view with requirements of fairness or not and thus base his decision as to its validity accordingly.تضمین امنیت شغلی کارگران در گرو جلوگیری از اخراجهای خودسرانه است، لکن در بحث اخراج کارگران آنچه در حقوق ما کمتر به آن توجه شده و ضرورت انجام پژوهش حاضر را نمایانتر ساخته، بررسی ضوابط و معیارهای حاکم بر حق فسخ یکجانبه است. در نتیجه، در این مقاله به تبیین و نقدِ معیارهایی که در نظامهای حقوقی مختلف راجع به اساسِ مستحق شناختن کارفرما در اخراج کارگر وجود دارد و سپس، میزانِ سازگاری معیارهای مستنبط از مصادیق اخراج قانونی در نظام حقوقی ما با آنها پرداخته شده است. نهایت آنکه رویکرد مطلوب، پیشبینیِ موردی مصادیق جواز اخراج کارگر، همچون تحقق تقصیر سنگین وی و یا تغییرات بنیادین اقتصادی، از یک سو و درنظر گرفتنِ مقررهای عام راجع به تشریفات و حمایتهای پسینیِ منصفانه از چنین کارگرانی دانسته شده است. در این میان، اعطای یک صلاحدیدِ مبتنی بر انصاف برای مراجعِ تخصصی رسیدگیکننده به موضوع با اشخاص واقعاً متخصص در حوزة حقوق کار بایسته است، بهنحوی که در بررسی تحقق این مصادیقْ منفعل نبوده، در هر مورد بتوانند عملکرد کارفرما را در شکل و ماهیت با معیار انصاف سنجیده، درصورت عدم تطابق، تصمیم کارفرما را رد نمایند.https://jcl.ut.ac.ir/article_87888_6330e37fc29034a2c87206b9cbf9468b.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Looking into the status of women victims in the Code of Criminal Procedure With a comparative approachبررسی جایگاه زنان بزهدیده در قانون آیین دادرسی کیفری با رویکردی تطبیقی1411648788910.22059/jcl.2022.330310.634244FAشیرینبیاتدانشآموختۀ دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه تهرانعلیخالقیدانشیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20210909Although the traditional purpose of criminal procedure was to provide fair safeguards to protect the rights of the accused, but under the influence of victimology teachings, social demands were made for the legislature to pay attention to the neglected or diminished status of victims in criminal proceedings Which eventually led to changes and legal innovations in many developed countries, including the United States, to enhance the status of victims. This article tries to examine in a descriptive-analytical method whether the domestic legislator in writing criminal procedure law like some developed countries, has paid attention to the teachings of victimology in improving the status of women victims in the proceedings and trying to prevent the aggravation or recurrence of their victimization? In response, it should be noted that a critical examination of the accused-oriented structure of the Code of Criminal Procedure shows that the legislature has not taken effective steps to prevent the aggravation or recurrence of victimization in general and victimized women in particular in the proceedings. Ignoring the training of trained officers to interact appropriately with women victims, welcoming the teachings of scientific victimology in blaming victims, especially in sexual violence, or failing to provide special support, including specialized women's police stations, or measures to strengthen security can be considered as an example of the shortcomings examining in this paper.گرچه هدف سنتی در آیین دادرسی کیفری پیشبینی تضمینهایی منصفانه در راستای حمایت از حقوق متهم بود، اما تحت تأثیر آموزههای بزهدیدهشناسی، مطالباتی اجتماعی شکل گرفت تا جایگاه بزهدیدگان در فرایند دادرسی کیفری بیش از گذشته مورد توجه قانونگذار قرار گیرد که در نهایت به تغییر و نوآوریهای قانونی در بسیاری از کشورهای توسعهیافته ازجمله ایالات متحده برای ارتقای جایگاه بزهدیدگان انجامید. در این نوشتار تلاش شد تا به شیوۀ توصیفی- تحلیلی بررسی شود که آیا قانونگذار داخلی در نگارش قانون آیین دادرسی کیفری نظیر برخی کشورهای توسعهیافته، توجهی به آموزههای بزهدیدهشناسی در بهبود وضعیت زنان بزهدیده در فرایند دادرسی و تلاش برای پیشگیری از تشدید یا تکرار بزهدیدگی آنان داشته است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت بررسی انتقادی ساختار متهممدار قانون آیین دادرسی کیفری نشان میدهد که قانونگذار برای پیشگیری از تشدید یا تکرار بزهدیدگی افراد بهطور کلی و زنان بزهدیده بهطور خاص، در فرایند دادرسی گام مؤثری برنداشته است. بیتوجهی به پرورش ضابطان آموزشدیده برای تعامل مناسب با زنان بزهدیده، پررنگ بودن برخی نگاههای جنسیتی و آموزههای بزهدیدهشناسی علمی در مقصر دانستن بزهدیده بهویژه در خشونت جنسی و یا کوتاهی در پیشبینی حمایتهای خاص ازجمله کلانتریهای تخصصی بانوان یا تدابیری برای تقویت امنیت خاطر بزهدیده در جلسۀ محاکمه را میتوان نمونههایی از کاستیهای بررسیشده در این نوشتار دانست.https://jcl.ut.ac.ir/article_87889_151becbd8ffc41514e6e40fbf61cab27.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Digital products as Goods in International Sales Lawمحصول دیجیتال به مثابه کالا در حقوق بیع بینالملل1651848411710.22059/jcl.2021.324759.634205FAمیرقاسمجعفرزادهدانشیار دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتیوحیدعاکفی قاضیانیدانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-4884-1197Journal Article20210530Digital products have been the subject of international trade over the recent decades. Due to such economic significance, the place of such new comer economic phenomenon in international sales law documents is becoming much more colorful for legal discussion, Nevertheless, the debate over the 1980 Vienna Convention which deals only with goods, has not been updated. The main question of this paper is what components of the term 'goods' under the Vienna Convention of 1980 and what attitude can be considered in digital content. The paper has tried to show how the word 'goods' has been used in European directives. In this regard, some of these recently adopted directives, such as the (Directive-SGD-2019), have been slightly softened and they have somehow treated digital products as goods. By employing these documents, finally, the present work answers its main problematic question about the CISG. Given the preamble to the convention and general principles of it, such as its international character, it can be said that this convention has confirmed contemporary custom of international trade, not just a historical usage of the pre1980s. Therefore, noting the possibility of physical reception through Articles 30, 53 and 60 of the Convention, those all refer to the ability of physical possess, it seems that the word 'goods' in the Convention remains on its own literal meaning. And the outgoing perception from mentioned articles will be the status of physical possession at the time of delivery of goods, as a condition in most digital products.محصولات دیجیتالی در طول چند دهۀ اخیر موضوع معاملات تجاری بینالمللی قرار گرفتهاند. از این رو، جایگاه محتوای دیجیتالی (Digital content) در اسناد بیع بینالملل نیز روز به روز پررنگتر شده است. اما بحث در خصوص کنوانسیون وین ۱۹۸۰ که موضوع آن صرفاً کالا (Goods) بوده، بهروزرسانی نشده است. پرسش اصلی این جستار آن است که واژۀ کالا در کنوانسیون وین ۱۹۸۰ چه عناصری دارد و با چه رویکردی میتواند شامل محتویات دیجیتالی شود. در این اثر نشان دادهایم که واژۀ کالا در دستورالعملهای اروپایی چه سیری داشته است. بعضی از این دستورالعملها که اخیراً بهتصویب رسیده است مانند «Directive -SGD- 2019» کمی در این خصوص تلطیف شدهاند و بهنوعی محصولات دیجیتالی را کالاانگاری کردهاند. اثر حاضر با استخدام این اسناد درنهایت به پرسش اصلی خود در خصوص کنوانسیون ۱۹۸۰ وین پاسخ میدهد. با توجه به مقدمۀ این کنوانسیون و اصول کلی کنوانسیون مانند ویژگی بینالمللی آن، میتوان گفت این کنوانسیون سیرههای معاصر تجارت بینالمللی را امضا نموده است و نه صرفاً یک سیرۀ مرسوم در سال ۱۹۸۰ و ماقبل را. از این رو، با توجه به امکان قبض و اقباض فیزیکی در مواد ۳۰، ۵۳ و ۶۰ این کنوانسیون که تماماً اشاره به توانایی بر تصرف فیزیکی دارد، بهنظر میرسد واژۀ کالا در کنوانسیون بیع بینالملل بر معنای لغوی و حقیقی خود باقی مانده باشد، و نهایتِ برداشت از مواد یادشده، شرط تصرف فیزیکی هنگام تحویل کالا خواهد بود که در اغلب محصولات دیجیتالی این شرط وجود دارد.https://jcl.ut.ac.ir/article_84117_f86b69542c16cf8e3608d045e4cd2bf0.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622A Comparative Study of the Impact of Marriage in Emancipation of Girl from forced province in Shiite Jurisprudence and Iranian and French Lawبررسی تطبیقی تأثیر ازدواج در خروج دختر از ولایت قهری در فقه شیعه، حقوق ایران و فرانسه1852078469810.22059/jcl.2021.319592.634157FAمعصومهزمانیاندانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران0000-0002-8629-311Xزهراوطنیاستادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکدۀ امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایران0000-0001-5750-4654Journal Article20210723The disability can be a legal impediment to the independence of incapable publicly or personal occupation in its affairs and thanks to the very fact that a large part of society is disregarded and impacted. It's direct to the status of the person behavior, procedures, causes, and factors to eliminate it are vital and widely used legal issues. The need to support these property owners and control their relationships has led to the institution of forced province and entities and mandatory province. Marriage is one of the factors that address the incapacity and make people independent. This article with a comparative approach and descriptive and analytical method wish to recognize the views, similarities, and differences of the laws of the two countries, Asian countries and France, and Shi'ite Muslim jurisprudence (as the most supply of Iranian law) and identify and eliminate potential deficiencies in the outcome of ward wedding in effort disability. The effectiveness of the women's marriages in liberating their father and paternal grandfather's forced province was mentioned thanks to Iranian law that is aware of the forced province for them completely supported Shiite jurisprudence and contrary to French law that expressly states that ward marriage is that the reason to the emancipation of forced province; there's no specification in Iranian law on this matter. Citing narrative sources indicating that divorced or non-virgin (Thayyiba) females were out of their father's forced province, as well as modeling on the history of the French legislative and judicial system, it is necessary to specify this ruling in Iranian law.حجر مانع قانونی استقلال محجور در تصرف عام یا خاص در امور خویش بوده، به جهت ابتلای بخش قابل توجهی از جامعه به آن و تأثیر مستقیم آن بر وضعیت حقوقی کنش های این افراد، مصادیق، اسباب و عوامل رفع آن از مباحث مهم و پرکاربرد حقوق محسوب میشود. لزوم حمایت از واجدین این خصیصه و تنظیم روابط ایشان، به پایه گذاری نهاد ولایت و قیمومت منجر شده است. ازدواج یکی از عوامل رافع حجر و درنتیجه موجب استقلال افراد است که نوشتارحاضر با رویکردی تطبیقی و روش توصیفی- تحلیلی در پی شناخت دیدگاهها و اشتراکات و افتراقات حقوق دو کشور فرانسه و ایران و فقه شیعی- به عنوان منبع اصلی حقوق ایران- و تشخیص و رفع خلأهای احتمالی در موضوع تأثیر ازدواج مولی علیه در خروج از حجر است و ازآنجا که حقوق ایران به تبع فقه شیعه و برخلاف حقوق فرانسه ولایت را مختص پدر و جد پدری می داند، تأثیر ازدواج دختر در خروج از ولایت ایشان مورد بحث قرار گرفته است. به رغم حقوق فرانسه که به صراحت ازدواج مولی علیه را سبب خروج از ولایت برشمرده است، در حقوق ایران تصریحی در این خصوص وجود ندارد. با استناد به منابع روایی دالّ بر خارج بودن ثیّبه از ولایت پدر، و همچنین با الگوگیری از سابقۀ نظام قانونگذاری و قضایی فرانسه، تصریح به این حکم در قوانین ایران از ضروریات است.https://jcl.ut.ac.ir/article_84698_eae1025e258940e833cfeae24269df38.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622A comparative study of " execution of probation for children and adolescents" in Iranian and Egyptian lawمطالعۀ تطبیقی اجرای اقدامات تأمینی و تربیتی نسبت به کودکان و نوجوانان درحقوق ایران و مصر2092368789010.22059/jcl.2022.331723.634255FAباقرشاملودانشیار گروه حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی (ره)حسینسبحانیدانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)0000-0001-7312-4168مهدیحسینیدانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی (ره)
دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکدۀ الهیات دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)Journal Article20211003Children and adolescents are more likely to be harmed by others in terms of age and personality against social events, including deviance and delinquency.In fact, despite the fact that it is one of the Barriers tocriminal liability,But the vital and criticality of childhood and adolescence has led the legislatorTo design the rules among the child's behavioral and pedagogical factors and the system for responding to these social incompatibility behaviors in a special and differential legal system.Our lawmakers in the Islamic Penal Code of 2013, in pursuit of this goal, have enacted the following laws under Chapter 10 of the Law on the penalties and measures for the education of children and adolescents.In the Criminal Procedure Code of 2013, the title of the chapter on the enforcement of laws is limited to children and the institution implementing the judgments of children and adolescents.This study seeks to investigate the fact that although legislated materials for children and adolescents can be effective in the rehabilitation and development of children and adolescents, but in the Iranian penal system, what executive solutions are provided for these regulations and what are the executive challenges that they may face with in the implementation of criminal sentences. In this regard, the system of execution of criminal sentences of Iranian and Egyptian law is compared with a pathological view of Iranian law in order to provide effective suggestions for reforming the system of execution of criminal sentences of children and adolescents in Iran. It should be noted that this research has been done by descriptive-analytical method and in the collection of resources, the library method has been used.کودکان و نوجوانان به لحاظ سنی و شخصیتی در برابر وقایع اجتماعی ازجمله انحراف و بزهکاری در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. بهعبارت بهتر، صغر سن با آنکه از موانع مسئولیت کیفری بهشمار میآید، اما حیاتی بودن دوران کودکی و نوجوانی، قانونگذار را بر آن داشته است تا قواعد مربوط به عوامل رفتاری و تربیتی کودک و نظام پاسخدهی به این رفتارهای ناسازگار اجتماعی را در یک نظام حقوقی افتراقی طراحی کند. قانونگذار ایران در پی نیل به هدف یادشده، قوانین را ذیل فصل دهم قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 با عنوان مجازاتها و اقدامات تأمینی و تربیتی اطفال و نوجوانان بهتصویب رساند. در قانون آیین دادرسی کیفری 1392 نیز ذیل فصل اجرای احکام، قوانینی را بهصورت محدود برای نهاد اجرای احکام اطفال و نوجوانان مقرر نموده است. این پژوهش در پی دستیابی به پاسخهای این مسئله است که اگرچه مواد تقنینی در خصوص کودکان و نوجوانان میتواند در بازپروری و رشد آنان مؤثر باشد، اما در نظام کیفری ایران،چه راهکارهای اجرایی برای این مقررات پیشبینی شده و این مقررات در مرحلۀ تحقق غرض قانونگذار که همان اجرای احکام کیفری است، با چه چالشهای اجرایی مواجه است؟ در این راستا، به مقایسۀ اقدامات تأمینی و تربیتی و نظام اجرای احکام کیفری کودکان و نوجوانان در حقوق ایران و مصر با نگاهی آسیبشناسانه به حقوق ایران پرداخته میشود تا از این رهگذر بتوان در جهت اصلاح نظام اجرای احکام کیفری کودکان و نوجوانان ایران، پیشنهادهایی کارآمد را ارائه نمود. شایان ذکر است که این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و در جمعآوری منابع از روش کتابخانهای استفاده شده است.https://jcl.ut.ac.ir/article_87890_75467093bb67b95efd54966ee6410911.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622The Scope of Budget Acts in Franceقلمرو قوانین بودجهای در فرانسه2372568789110.22059/jcl.2022.342822.634354FAسعیدشجاعی ارانیاستادیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی، ایران0000-0003-2161-1284Journal Article20211226Compared to ordinary laws, budget acts must be prepared and proposed by the Government in a short period and reviewed and approved by Parliament. This short time frame has led both the Executive and the Legislator to include or add to the bill items that have nothing to do with the scope of these laws, i.e. public revenues and expenditures, but can be used at the end of the fiscal year and passed them away from the attention of public opinion and the media. Such a ploy violates, above all, the principles of lawmaking today (such as the specific subject matter of each law and the quality of the law). That is why the laws provide for solutions to prevent it. In this analytical-critical article, we will examine this phenomenon in France and the strategies that were developed in the Fifth Republic, based on the jurisprudence of the Constitutional Council, to reduce it. Since there is a similar problem in Iran, the achievements of the French model can be instructive for the legislator and the body that controls the compatibility of laws with the Constitution.در مقایسه با قوانین عادی، قوانین بودجهای باید در بازۀ زمانی کوتاهی از سوی دولت آماده و پیشنهاد، و از جانب پارلمان بررسی و تصویب شود. این چارچوب زمانیِ اندک سبب شده است تا هر دو دستگاه اجرایی و قانونگذاری موادی را در لایحه گنجانده یا به آن بیفزایند که هیچ ارتباطی با قلمرو این قوانین، یعنی درآمدها و هزینههای عمومی، ندارد، اما میتوان در دورۀ پایانی سال مالی و دور از توجه افکار عمومی و رسانهها آنها را بهتصویب رساند. چنین ترفندی بیش از همه، اصول امروزی قانوننویسی (مانند قلمرو و موضوع ویژۀ هر قانون و کیفیت قانون) را زیر پا میگذارد. از همین رو در قوانین راهکارهایی برای پیشگیری از آن پیشبینی شده است. در این مقالۀ علمی- پژوهشی با رویکرد تحلیلی- انتقادی، به بررسی این پدیده در کشور فرانسه و راهکارهایی که در جمهوری پنجم بر پایۀ آرای شورای قانون اساسی بهوجود آمد تا آن را کاهش دهد، خواهیم پرداخت. دستاورد این پژوهش میتواند قانونگذار ایران را در بازبینی و بهبود سیستم بودجهبندی و شورای نگهبان را در بررسی بهتر سازگاری قوانین بودجهای با قانون اساسی راهنمایی کند.https://jcl.ut.ac.ir/article_87891_970eac5e90627386a26b93cb839c4fc4.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Criteria for claiming compensation for secondary psychiatric victims in English law and its application in Iranian lawضوابط مطالبۀ خسارت زیاندیدگان ثانویۀ روانی در حقوق انگلستان و کاربرد آن در حقوق ایران2572788560610.22059/jcl.2022.334558.634278FAسید حسینصفایی معافیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، گروه حقوق، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.0000-0001-8248-3955اکبرایمانپوراستادیار گروه حقوق، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.رضادریاییاستادیار گروه حقوق، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.0000-0002-5768-8307Journal Article20211126Psychiatric damage is any damage to the psyche of people that causes their illness. Sometimes the victim himself is not exposed to the accident, but as a result of the accident to another person, suffers from Psychiatric injury, which are called "secondary victims". Given that the scope of such victim is wide, more restrictions should be applied to compensate for the Psychiatric damage of such victims. Designing and identifying an appropriate and efficient rule in this subject requires examining various aspects of the subject and comparative study. A study of British jurisprudence reveals the richness of this legal system in the face of this challenge. Accordingly, the main question of this article is what are the criteria for claiming compensation for secondary victims in English and Iranian law? In England, special and mandatory conditions are set to limit the scope of these victims, while in Iranian law there are no special rules. In England, the victim must have a close emotional tie with the immediate victim and must be close in time and space to the accident and must observe the accident. In addition, his psychiatric damage must have resulted from a sudden shock and a horrific event. This study shows that the restrictive mechanisms of psychological compensation used in English law have some shortcomings, but can be useful in Iranian law to achieve foreseeability and directness of damages.خسارت روانی عبارت است از هرگونه لطمه به روان اشخاص که موجب ناخوشی آنان گردد. گاهی زیاندیدة روانی خودش در معرض حادثه نیست، اما بر اثر وقوع حادثه برای دیگری دچار تألمات روانی میشود که به آنها اصطلاحاً «زیاندیدگان ثانویه» میگویند. با توجه به آنکه دامنة چنین زیاندیدگانی گسترده است، باید محدودیتهای بیشتری برای جبران خسارت روانی این دست زیاندیدگان بهکار گرفته شود. طراحی و شناسایی قاعدۀ مناسب و کارآمد در این خصوص نیازمند بررسی جوانب مختلف موضوع و مطالعۀ تطبیقی است. مطالعۀ رویۀ قضایی انگلستان حکایت از غنای این نظام حقوقی در مواجهه با این چالش دارد. بر همین اساس، پرسش اصلی نوشتار حاضر این است که چه ضوابطی برای مطالبۀ خسارت روانی زیاندیدگان ثانویه در حقوق انگلستان و ایران وجود دارد؟ در نظام حقوقی انگلستان، شرایط الزامی و خاصی وضع شده تا دایرة این زیاندیدگان محدود شود، درحالی که در حقوق ایران ضوابط ویژهای تدبیر نشده است. در انگلستان، زیاندیده میبایست با زیاندیدۀ اولیه رابطۀ عاطفی نزدیکی داشته و در زمان و مکانی نزدیک به حادثه حاضر باشد و آن را مشاهده کند. بهعلاوه، آسیب روانی او حتماً باید از یک شوک ناگهانی بهوجود آمده و حاصل از یک رویداد هولناک باشد. در این پژوهش نشان داده میشود، سازوکارهای محدودکنندة جبران خسارت روانیِ بهکار گرفتهشده در حقوق انگلستان کاستیهایی دارد، لیکن میتواند در حقوق ایران برای احراز شرط قابل پیشبینی و مستقیم بودن خسارت مورد استفاده قرارگیرد.https://jcl.ut.ac.ir/article_85606_4155846b870504f676c8f636e92ac550.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622From the Universal Human Rights Treaty-Based Institutions to the Human Rights Council:
Comparative Study and Necessity of Consolidationبررسی تطبیقی ضرورت تجمیع نهادهای معاهده محور جهانی حقوق بشر ذیل شورای حقوق بشر2793008789310.22059/jcl.2021.330790.634248FAعبداللهعابدینیعضو هیئت علمی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی (سمت)0000-0002-3771-4870سحرحسنیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه مازندرانJournal Article20210916Due to the great importance of human rights and its direct relationship with maintaining international peace and security, treaty institutions have emerged to monitor and control the implementation of human rights treaty standards. Such bodies are committees that act as monitoring bodies for universal human rights treaties. So far, 10 committees have been established in this way in the UN system. The committees, which form their main activities in this field through the State reporting system, have so far had significant effects on the implementation of human rights and the reform of national laws. Despite all the positive achievements of these institutions, there is a negative reality in this system; the system has never been carefully and coherently planned. Such incoherence and planning have led to many negative consequences, including financial problems, lack of staff and, insufficient effectiveness. The purpose of this article is to examine the various ideas and solutions to solve the problem of incoherence and waste of resources by asking whether it is time to consolidate these institutions in the Human Rights Council to solve the problems.به دلیل اهمیت فراوان حقوق بشر و رابطۀ مستقیم آن با حفظ صلح و امنیت جهانی، نهادهای معاهداتی برای نظارت و کنترل نحوۀ اجرای موازین معاهدات حقوق بشر پدید آمده اند. این نهادها کمیته هایی هستند که به عنوان رکن نظارتی معاهدات جهانی حقوق بشر عمل می کنند. تاکنون 10 کمیته به این شکل در نظام ملل متحد تأسیس شده اند. این کمیته ها که از طریق سیستم گزارش دهی دولتی عمدۀ فعالیت خود را در این زمینه شکل می دهند، تاکنون آثار قابل توجهی بر نحوۀ اجرای حقوق بشر و اصلاح قوانین ملی کشورها داشته اند. به رغم کلیۀ دستاوردهای مثبت این نهادها واقعیتی منفی در کالبد این سیستم نهفته شده و آن اینکه سیستم یادشده هرگز به طور دقیق و منسجم برنامه ریزی نشده است. این عدم انسجام و برنامه ریزی برای این سیستم تبعات منفی بسیاری ازجمله مشکلات مالی، کمبود نیروی انسانی و عدم اثرگذاری کافی را درپی داشته است. هدف این مقاله بررسی دیدگاه ها و راهکارهای گوناگون برای حل معضل عدم انسجام و اتلاف منابع با طرح این پرسش است که آیا زمان تجمیع این نهادها در شورای حقوق بشر برای رفع مشکلات یادشده فرا رسیده است یا خیر.https://jcl.ut.ac.ir/article_87893_2933a1d9feadc17bf0418ea975877e30.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622The reactive approach of the criminal policy of the Persian Gulf countries in dealing with the conflict of interests in the administrative systemرویکرد واکنشی سیاست جنایی کشورهای حوزۀ خلیج فارس در مقابله با تعارض منافع در نظام اداری3013208789410.22059/jcl.2022.335138.634283FAغلامعلیقاسمیدانشیار حقوق بین الملل، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0002-7998-9354روح اللهاکرمیدانشیار حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0002-4129-7520آیت اللهجلیلیدانشآموختۀ دکتری حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20211206One of the challenges of the administrative system is the emergence of conflicts of interest among employees, which can imperil the public interests related to their job duties due to the motivation to pursue personal interests. The corrupting capacity of such a situation challenges the static stance of some systems in not intervening until the actualization of the abuses of those involved, and demonstrates the need to design an effective criminal policy that can counter this with the proper use of formal sanctions. In the present study, the reactionary rather than preventive responses to the criminal policy of the Persian Gulf countries regarding the conflict of interest situation have been studied in a descriptive-analytical method. The findings of the research show that some countries, such as the United Arab Emirates and Saudi Arabia, have adopted a delinquentization approach to conflict of interest, in which they deal with violators by administrative and disciplinary sanctions. This is while countries like Iraq, Oman and Kuwait use the criminal sanctions. Items such as activities and cooperation with private institutions related to government employment, holding stocks in private institutions related to the employee's job, refusing to forgo personal interest or resignation from a government job that creates conflict, refusing to render financial statements of employees who are exposed to conflicts of interest as well as abuse of job position in conflict of interest situations where it is not covered by the usual offenses in criminal law are among the examples that have faced formal and especially criminal sanctions in the criminal policy of these countries.یکی از چالشهای نظام اداری بروز وضعیت تعارض منافع در میان کارکنان است که می تواند مصالح عمومی ناظر بر وظایف شغلی آنها را به دلیل وجود انگیزۀ رسیدن به منافع شخصی به مخاطره اندازد. ظرفیت فسادزایِ چنین وضعیتی، موضع منفعل برخی نظامها را در عدم مداخله تا مرحلۀ فعلیت یافتنِ سوءاستفادۀ افراد درگیر به چالش می کشد و ضرورت طراحی یک سیاست جنایی کارآمد که بتواند با استفادۀ مطلوب از ضمانت اجراهای رسمی به مقابله با آن برخیزد مدلل می سازد. در پژوهش حاضر به روشی توصیفی- تحلیلی پاسخ های واکنشی و نه پیشگیرانۀ مطرح در سیاست جنایی کشورهای حوزۀ خلیج فارس نسبت به وضعیت تعارض منافع کاویده شده است. یافته های تحقیق نشان از آن دارد که برخی کشورها نظیر امارات متحده و عربستان رویکردی تخلف انگار را نسبت به تعارض منافع پذیرفته اند که طی آن با ضمانت اجراهای انتظامی با تخطی کنندگان برخورد می کنند. این درحالی است که کشورهایی مانند عراق، عمان و کویت به ضمانت اجراهای جزایی متوسل شده اند. مواردی نظیر فعالیت و همکاری با مؤسسات خصوصی مرتبط با اشتغال دولتی، داشتن سهم در مؤسسات خصوصی مرتبط با شغل کارمند، خودداری از چشمپوشی از منفعت شخصی یا استعفا از شغل دولتیِ زمینه ساز تعارض، استنکاف از ارائۀ صورت وضعیت مالی کارمندانِ درمعرض تعارض منافع و نیز سوءاستفاده از موقعیت شغلی در شرایط تعارض منافع درجایی که مشمول عناوین مجرمانۀ متعارف در قوانین جزایی نمیشوند در زمرۀ مصادیقی هستند که در سیاست جنایی این کشورها با ضمانت اجراهای رسمی و بهویژه کیفری روبرو شده اند.https://jcl.ut.ac.ir/article_87894_572ec6fd0a1a47cf0795f30540469866.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Penological Analysis of Discrimination in the Process Sentecing of Foreign Nationals for Drug Offenses: (Comparative study)تحلیل کیفرشناختی تبعیض در فرایند کیفردهی ناظر بر جرایم مواد مخدر اتباع بیگانه؛ مطالعۀ تطبیقی3213538594710.22059/jcl.2022.328249.634232FAثناکاظمپوردانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-4316-9546محمدفرجیهادانشیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-0233-5758محمد جعفرحبیب زادهاستاد دانشکدۀ حقوق دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20210822In different societies' political and public discourse, foreigners are considered to be responsible for drug offenses and make up a significant part of the criminal population of drugs offenses. Through theories like focal concerns, villain/ victim, in-group favoritism, and theory of ethnic threat, the present study examines the effect of the offender's nationality on sentencing and its severity in the practice of courts. In this regard, qualitative research methods have been used. In-depth interviews with judicial activists, drug lawyers, and officers of Drug Control Headquarters (15 cases) were used. The content of documents, including cases of drug offenses conviction (20 cases) and national courts verdicts about drug offenses of foreigners have been analyzed. The Findings show that through over-policing, immigrants (especially from the origin country of drugs or with low socio-economic status) are at the criminal justice system's focus. In addition, media representation of immigrants' crimes and its impact on public opinion and violation of the rules of hospitality by foreign offenders has led to immigrants being more blamable. finally, the lack of access to effective legal protection in the criminal justice system has provided grounds for discrimination against this group.در گفتمان عمومی و سیاسی جوامع مختلف، اتباع خارجی مسئول جرایم مواد مخدر شناخته شده و بخش قابل توجهی از جمعیت کیفری مواد مخدر را تشکیل می دهند. در این پژوهش از رهگذر نظریاتی چون دغدغه های کانونی، بزهکار شرور/ قربانی، جانبداری درون گروهی و نظریۀ تهدید قومی، به صورت تطبیقی به بررسی تأثیر ملیت متهم بر کیفردهی و شدت آن در رویۀ عملی دادگاه ها پرداخته می شود. روش این پژوهش کیفی است. در این راستا، از روش مصاحبۀ عمیق با کنش گران قضایی، وکلا و مأموران ستاد مبارزه با مواد مخدر (جمعاً 15 نمونه) بهره گرفته شده است. همچنین از روش تحلیل محتوا با مراجعه به اسناد و مدارک (20 نمونه از پرونده های مواد مخدر محکومان قضایی) و آرای دادگاه های ملی در خصوص مجازات جرایم مواد مخدر اتباع خارجی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد جرایم ارتکابی مهاجران، به ویژه از کشورهای مبدأ مواد مخدر و یا دارای پایگاه اجتماعی ضعیف، به واسطۀ کنترل و بازرسی افراطی، در کانون توجه نظام عدالت کیفری قرار دارد. همچنین گزینش رسانه ای جرایم مهاجران و پیروی افکار عمومی از آن و نیز نقض مقررات مهمان نوازی از سوی مجرمان خارجی، در سرزنش پذیرتر بودن اقدام مهاجران تأثیر داشته و در نهایت، عدم دسترسی به حمایت حقوقی مؤثر در نظام عدالت کیفری زمینۀ تبعیض علیه این گروه را فراهم آورده است.https://jcl.ut.ac.ir/article_85947_4b7f41de40a33e54e603897cd23d443a.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Fundamentals of the theory of domination or non-domination of body and soul; A Comparative Study of Islamic and French Lawمبانی نظریۀ تسلیط یا عدم تسلیط بر نفس؛ مطالعۀ تطبیقی در حقوق اسلام و فرانسه3553818789510.22059/jcl.2022.337633.634302FAعباسکریمیاستاد گروه حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران0000-0002-8130-8239محمدهادیجواهرکلاماستادیار گروه حقوق خصوصی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-8236-5406Journal Article20220118In this article, the basics of the theory of domination or non-domination of the self in Islamic jurisprudence and French law have been studied. The main question was whether there is a term "body and soul" in the narration of "people have dominion over their property" and in general, whether a person has dominion over his body and soul or whether domination and right over the soul has not been legislated, and in cases of doubt, is the principle on domination of the soul or on non-domination? By studying the narrations and criticizing the views of the Imami jurists and separating legal domination from real domination, it was concluded that the word "body and soul" does not appear in the aforesaid narration; and, all the verses and hadiths that forbid man from making harmful possessions in his body and soul deny dominion over body and soul as a rule. Therefore, the principle should be based on the lack of legal domination of man over his body and soul, except in cases where the Holy Shari'at has explicitly allowed a special possession or justifies the "necessity" and the basic rules of permitting such possession, such as repelling existing or potential harm, the need to save the life (of oneself or another) and save the life of a living human being, to repel more severe harm with lesser harm, the rule that something more important takes precedence over something important and the like. French law also recognizes the principle of non-domination of body and soul, and provides for exceptions in case of "medical necessity" for the treatment of oneself or another person and the sampling of organs and cells of a living person. French jurists have also opposed the approach of using human beings as a tool for scientific purposes with humanitarian and moral arguments, emphasizing human dignity and the place of the human soul in his body.در این نوشتار، مبانی نظریۀ تسلیط یا عدم تسلیط بر نفس در فقه اسلامی و حقوق فرانسه مطالعه شده است. پرسش اصلی این بود که آیا در روایت «الناس مسلطون علی اموالهم»، اصطلاح «انفسهم» نیز وجود دارد و بهطور کلی آیا انسان بر بدن خود مالکیت و سلطنت دارد یا اینکه سلطه و حقی بر نفس تشریع نشده و در موارد تردید، اصل بر تسلیط بر نفس است یا عدم تسلیط؟ با مطالعۀ روایات وارده و نقد و بررسی دیدگاههای فقهی و تفکیک سلطنت اعتباری (حقوقی) از سلطۀ واقعی (حقیقی)، این نتیجه حاصل شد که در روایت پیشگفته واژۀ «انفسهم» نیامده است و تمام آیات و روایاتی هم که انسان را از انجام تصرفات زیانبار در جسم و جان خود منع کردهاند، تسلیط بر نفس را هم بهعنوان قاعده نفی میکنند. بنابراین، اصل را باید بر عدم سلطنت حقوقی انسان بر جسم و جان خود قرار دارد، مگر در مواردی که شارع مقدس بهصراحت تصرف موردنظر را اجازه داده باشد یا «ضرورت» (الضرورات تبیح المحضورات) و قواعدی مثل دفع ضرر موجود یا احتمالی، لزوم حفظ نفس (خود و دیگری) و نجات جان انسان زنده، دفع ضرر شدیدتر با ضرر خفیفتر (الضرر الاشد یزال بالضرر الاخف) و قاعدۀ اهم و مهم (فدا کردن مهم در مقابل اهم) و امثال آنها، جواز چنین تصرفی را توجیه نماید. در حقوق فرانسه نیز اصل عدم تسلیط بر جسم و جان پذیرفته شده و استثناهایی در صورت «ضرورت پزشکی» برای درمان خود شخص یا فرد دیگر و نمونهگیری از اعضا و سلولهای فرد زنده پیشبینی گردیده است. حقوقدانان فرانسوی هم با تأکید بر کرامت و منزلت والای انسان و جایگاه روح آدمی در بدن او، با تلقی انسان بهعنوان ابزاری برای اهداف علمی با استدلالهای انساندوستانه و اخلاقی، مخالفت کردهاند.https://jcl.ut.ac.ir/article_87895_e8b1fe735a33289da31973415e245f0d.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Differential investigation of corruption in Iran and Afghanistan
(Pre-trial and trial-stages)رسیدگی افتراقی جرایم فساد اداری در ایران و افغانستان (در مرحلۀ پیش دادرسی و دادرسی)3834028789610.22059/jcl.2022.343043.634356FAرجبگلدوست جویباریدانشیارگروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شهید بهشتی ،ایرانسمیهشیخ زادهدانش آموخته دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی، ایرانJournal Article20211226Corruption is one of the most important causes of backwardness in societies, which causes irreparable damage to governments. Therefore, dealing with such crimes will be possible when accompanied by the strong will of the responsible institutions and the establishment of correct rules in criminal laws and procedures. The present study is based on the question of whether Iran and Afghanistan have taken a different approach to corruption offenses. Have legislators considered the specificity of these crimes in passing laws? Both countries have taken effective measures in this regard in accordance with the law, but this does not mean taking a comprehensive approach to these crimes. In some cases, these criminals play an important role in the law-making process, and sometimes they are ignored. The existence of special features distinguishes these crimes from other crimes, which make the differential of litigation necessary. The present study is an attempt to examine the laws of both countries in accordance with the United Nation Convention and to distinguish between different stages of litigation and the role of experts in discovery and investigation.فساد اداری یکی از مهمترین عوامل عقب ماندگی جوامع به شمار می رود که سبب آسیب های جبران ناپذیری بر دولت ها می شود. بنابراین، مقابله با چنین جرایمی با ارادۀ قوی نهادهای مسئول و ایجاد قواعد درست و رویه های کیفری مناسب میسر خواهد شد. پژوهش حاضر بر این سؤالات مبتنی است که آیا ایران و افغانستان روند افتراقی را در قبال جرایم فساد اداری اتخاذ نموده اند؟ آیا قانونگذاران خاص بودن این جرایم را در تصویب قوانین مد نظر قرار داده اند؟ در قوانین هر دو کشور، گام های مؤثری در این راستا برداشته شده، اما آیا این به معنی درنظر گرفتن همۀ جوانب در قبال این جرایم است؟ وجود برخی ویژگی های خاص، جرایم فساد اداری را با دیگر جرایم متفاوت می کند که همین موضوع افتراقی سازی دادرسی را ضروری می سازد. در این نوشته سعی شده است قوانین هردو کشورِ ایران و افغانستان مطابق با کنوانسیون سازمان ملل متحد، متمایز ساختن مراحل مختلف دادرسی و نیز نقش افراد متخصص در مراحل کشف و رسیدگی بررسی گردد.https://jcl.ut.ac.ir/article_87896_ba6fb7f728f1556602e7b87698d645d6.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622Examining elements of legal historiography from the paradigmatic viewpoint by focusing on Thomas Khun’s ideaتأملی بر مؤلفههای تاریخنگاری حقوقی به سبک پارادایمی با تأکید بر آرای کوهن4034218789710.22059/jcl.2021.309878.634070FAاحسانمومنی تذرجیدانشآموختۀ دکتری حقوق خصوصی، گروه حقوق دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانمهدیشهابیدانشیار گروه حقوق دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانمرتضیطبیبیاستادیار گروه حقوق دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانقدرت اللهنوروزی باغکمهاستادیار گروه حقوق دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانJournal Article20210921This research, under the influence of a paradigmatic viewpoint in the philosophy of science, seeks to find the roots of paradigmatic legal historiography's constitutive elements. Thus, it offers a methodological discussion through which a researcher can have a better understanding of legal paradigms over time. A legal historiographer, by applying this method and by adopting different mental presuppositions about the law in different eras, would avoid the fatal error of assessing historical legal premises with the contemporary presuppositions. This procedure would place the historiographer in the very context they would intend to recognize. As a result, internal premises of law (principles, institutions, legal doctrines) would be placed and understood in direct relation with external assumptions of law (economic, political, religious, etc.) this process leads us to mix internal and external historiography which is another constituent of paradigmatic approach. Finally, this method would take the temporal discontinuity of law or jurisprudence into consideration and avoid legal evolutionists' negligence. They see legal history as a totality and apply their premises to its whole history.(Scientific research).این پژوهش متأثر از نگرش پارادایمی در فلسفۀ علم بهدنبال آن است تا عناصرِ مؤلف تاریخنگاری پارادایمیِ حقوقی را ریشهیابی نماید. از این رهگذر، بحثی روششناختی درانداخته که با بهکارگیری آن، مورخ یا محقق حقوقی، پارادایمهای حقوقی را در طول یا عرض زمان بهتر بشناسد. مورخ حقوقی مطابق با این سبک و با اتخاذ پیشفرضهای ذهنی ادوار مختلف حقوق با گزارههای حقوقی مواجه شده، از این خطای رهزن پرهیز دارد که با پیشپندارهای امروزی به سمت گزارههای حقوقی در تاریخ برود. این مهم مورخ را در بافتی قرار میدهد که قصد شناسایی آن را دارد و سرانجام، این نتیجه پدید میآید که گزارههای درونحقوقی (قواعد، اصول، نهادها، دکترین حقوقی) در رویارویی با گزارههای برونحقوقی (اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی، محیطی و غیره) درک و معنا میشوند و این، یعنی التقاط تاریخنگاری درونگرایانه و برونگرایانه که یکی دیگر از مؤلفههای تاریخنگاری پارادایمی است. نهایت اینکه این سبک به انقطاع یا گسستهایی که در ادوار مختلف فقه یا حقوق صورت گرفته است، بیتوجه نبوده، مسامحة تکاملیستهای حقوقی که تاریخ حقوق را یکسره میبینند و گزارههای حقوقی را به درازای تاریخ میکشانند، مرتکب نمیشود.https://jcl.ut.ac.ir/article_87897_b158bf437be34660ff12a24aad8aa32e.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622The Role Of The Regulator In Dealing With Delinquency Of Securities Market; A Comparative Study Of Iran & United Statesنقش نهاد ناظر در مواجهه با بزهکاری در بازار اوراق بهادار؛ مطالعۀ تطبیقی در حقوق ایران و امریکا4234418789810.22059/jcl.2022.332437.634264FAنسرینمهرادانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکدة حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-5638-9903سعدیابراهیم زادهدانش آموختة کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20211016One of the principles governing the securities markets is the principle of institutional and organized supervision, which in Iranian law is done through the "Securities and Exchange Organization" and in American law, through the "Securities and Exchange Commission". Full and comprehensive supervision of securities markets is achieved when the scope of competence and authority of the regulatory body to prevent and deal with crimes and violations committed in the capital market, both in terms of regulation and operation. In American law, with a little carelessness, it can be argued that the jurisdiction of prosecutors to conduct investigations and obtain evidence has also been conferred on the Securities and Exchange Commission; As in Iranian law, with a little carelessness, it can be argued that the legislature has considered the role of "plaintiff" and "officer of justice" for the stock exchange organization in the face of crimes committed in the capital market. However, the application of each of these maps in each of the two legal systems is legally ambiguous and administratively flawed. The present article intends to explain the position and limits of authority of the regulatory body against the identification, follow-up and proof of crimes and violations of the securities market through a descriptive-analytical method and a library study through a comparative study of the two aforementioned legal systems.یکی از اصول حاکم بر بازارهای اوراق بهادار، اصل نظارت نهادی و سازماندهی شده است که در حقوق ایران از طریق «سازمان بورس و اوراق بهادار» و در حقوق امریکا از طریق «کمیسیون بورس و اوراق بهادار» صورت می گیرد. نظارت کامل و جامع بر بازارهای اوراق بهادار زمانی محقق می شود که حدود صلاحیت و حوزة اختیارات نهاد ناظر در پیشگیری و مقابله با جرایم و تخلفات ارتکابی در بازار سرمایه- چه از نظر مقررات گذاری و چه از نظر عملیاتی- تعیین گردد. در حقوق امریکا با اندک تسامح می توان بر آن بود که صلاحیت قضایی مقامات دادستانی در انجام تحقیقات و کسب ادله به کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیز تفویض شده است؛ همانطور که در حقوق ایران با اندکی مسامحه می توان بر آن بود که قانونگذار برای سازمان بورس در مواجهه با جرایم ارتکابی در بازار سرمایه، هم نقش «شاکی» و هم «ضابط دادگستری» را درنظر گرفته است. با این حال، اعمال هریک از نقش های یادشده در هر دو نظام حقوقی به لحاظ تقنینی با ابهامات، و به لحاظ اجرایی با اشکالاتی مواجه است. نگارندگان مقالة حاضر در نظر دارند با روش توصیفیـ تحلیلی و مطالعة کتابخانه ای از طریق بررسی تطبیقی دو نظام حقوقی پیشگفته، جایگاه و حدود اختیارات نهاد ناظر را در برابر شناسایی، پیگیری و اثبات جرایم و تخلفات ارتکابی در بازار اوراق بهادار تبیین نمایند.https://jcl.ut.ac.ir/article_87898_6d94b2dbe878b01edfafd2aca5e5b905.pdfدانشگاه تهرانمطالعات حقوق تطبیقی1735-496X13120220622A comparative study of Arbitration in Disputes Arising from
Letters of Credits (L/C)مطالعۀ تطبیقی داوری دراختلافات اعتبارات اسنادی4434588789910.22059/jcl.2022.329223.634231FAسیدیونسنورانی مقدماستادیار گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران000000016693551xمهرنازمختاریدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0009-0006-8726-0949Journal Article20210822Letters of credits are considered as a common method in commercial transactions for payment, disputes may arise from obtaining letters of credits and payment, and parties have tendency to resolve disputes through arbitration. Also letters of credits has been made up of several related contracts that have been concluded for common aim in spite of having legal autonomy. The purpose of this article is to provide a definition and overview of the function of letters of credits in the field of international trade and study of arbitrability of disputes arising from documents and letters of credits and extend the material scope of arbitration clause to other related contracts. In relation to the arbitrability of disputes arising out of letters of credit, the principle is based on the arbitrability of all disputes. International Center for Letter of Credit Arbitration has proposed specialized arbitration in this area. The Center's regulations indicate that arbitration in this area is carried out by experts involved in international banking operations.Regarding with the arbitration clause in the contract between principal and beneficiary, personal scope of arbitral tribunal is not extended due to the principle of independence of letters of credits and Doctrine of Privity of contract to the relations of other contracts, but issues related to letters of credits can be within the jurisdiction of the arbitral tribunal, although the tribunal cannot issue a binding award on third party.اعتبارات اسنادی به عنوان روشی رایج برای پرداخت در معاملات تجاری به کار می رود. ممکن است در خصوص تحصیل اعتبارات اسنادی و پرداخت آن اختلاف ایجاد شود و در این صورت، طرفین تمایل به حل اختلافات از طریق داوری داشته باشند. همچنین اعتبارات اسنادی از چند قرارداد مرتبط بههم تشکیل شده است و با اینکه هریک از قراردادها از استقلال حقوقی برخوردارند اما به لحاظ اقتصادی و کارکردی برای تحقق هدفی مشترک منعقد شده اند. هدف از این مقاله ارائۀ تعریف و بررسی اجمالی کارکرد اعتبارات اسنادی در عرصۀ تجارت بین الملل و مطالعۀ داوریپذیری اختلافات ناشی از اعتبارات اسنادی و گسترش قلمرو موضوعی و شخصی شرط داوری به سایر قراردادهای مرتبط با آن است. در مورد داوری پذیری اختلافات ناشی از اعتبارات اسنادی، اصل بر داوری پذیر بودن تمام اختلافات بین طرفین اعتبارات اسنادی است و در این راستا مرکز بین المللی برای داوری اعتبارات اسنادی داوری تخصصی را در این حوزه پیشنهاد داده است. مقررات این مرکز نشان دهندۀ این موضوع است که داوری در این حوزه از سوی کارشناسان مرتبط با عملیات بانکداری بین المللی انجام میشود. در خصوص شرط داوری در قرارداد فیمابین اصیل و ذینفع، قلمرو شخصی دیوان داوری به دلیل حاکم بودن اصل استقلال اعتبارات اسنادی و اصل نسبی بودن قراردادها به روابط اشخاص دیگرتسری پیدا نمی کند، اما مسائل مرتبط با اعتبارات اسنادی می تواند در محدودۀ صلاحیت دیوان داوری قرار گیرد، اگرچه دیوان نمی تواند حکم الزام آوری در مورد اشخاص ثالث صادر کند.
https://jcl.ut.ac.ir/article_87899_66ad37e4b3f466ac47807c1d55f9431b.pdf