TY - JOUR ID - 60691 TI - مطالعۀ تطبیقی ماهیت حقوق تصویری ستارگان در تبلیغات تجاری JO - مطالعات حقوق تطبیقی JA - JCL LA - fa SN - 1735-496X AU - جعفری, فیض الله AU - مختاری, مهرناز AD - استادیار گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه بوعلی سینا Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 2 SP - 511 EP - 532 KW - تبلیغات بازرگانی KW - حق بر شخصیت KW - حقوق تصویری KW - حق خلوت KW - حق شهرت DO - 10.22059/jcl.2016.60691 N2 - امروزه از تصاویر ستارگان برای تبلیغ کالاها و خدمات استفاده می‌شود و این پدیده روزبه‌روز در حال گسترش است. از یک سو در سال‌های اخیر، ستارگان به ارزش تصویر و حقوق تصویری خود در دنیای تبلیغات آگاهی یافته‌اند و از سوی دیگر، بسیاری از بنگاه‌ها و صاحبان کالا و خدمات، به نیروی جذاب شهرت ستارگان به‌عنوان ابزاری برای تقویت فروش محصولات خود پی برده‌اند. به همین لحاظ در دنیای امروزی، حقوق تصویری (Image Rights) ستارگان به دارایی باارزشی تبدیل شده است. در خصوص ماهیت حقوق تصویری ستارگان رویۀ واحدی میان نظام‌های حقوقی وجود ندارد. نظام حقوقی ایالات متحدۀ امریکا با پذیرش آن به‌عنوان یک حق تبلیغی یا حق شهرت (Right of Publicity)، ارزش اقتصادی تصویر را به‌رسمیت شناخته و آن را مانند یک حق مالی دانسته است. در میان کشورهای اروپایی، نظام حقوقی انگلستان، حقوق تصویری را در محدودۀ حق خلوت (Right of Privacy) توصیف می‌کند و فرانسه هنوز در قالب نظریۀ حق بر شخصیت (Right of Personality) باقی مانده است. با درنظر گرفتن اختلاف نظر‌ها در این حوزه، نگارندگان مقالۀ حاضر در صدد هستند ضمن بیان رویکردهای پذیرفته‌شده در نظام‌های حقوقی یادشده، ماهیت حقوق تصویری را در حقوق ایران تحلیل نمایند. UR - https://jcl.ut.ac.ir/article_60691.html L1 - https://jcl.ut.ac.ir/article_60691_9d7c5d4daf715347cd6c2442dd2f242c.pdf ER -