@article { author = {Mohaqeqdamad, Seyyed Mostaf and Saatchi, Ali}, title = {The Conceptual Dimensions of Warranty in Contract Law with Comparative Approach}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {8}, number = {2}, pages = {733-758}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2017.228384.633457}, abstract = {Warranty in England,  where this notion is originated from, is statements made by seller in sale which is considered as a collateral and unessential term. In comparison, in the  law of the United States (U.S.), warranty is considered a contractual promise which is embodied in the sale contract as a legal term to provide a remedy to legal and material defects of products if necessary. The latter concept as a contractual term is of vital significance and is considered to be one of the effective  measures to counter with legal and material defects and is also considered as an assurance of ownership and quality in international and domestic trade. In our research, we observe that warranty as a practical concept in commercial transaction, consumer purchase and intellectual property along with other obligations like guarantee, has some unknown conceptual dimensions. Thus, in this research, in addition to the examination of warranty concept in common law, we have studied the structure of warranty and have scrutinized the characteristics  and the legal nature of this promise. In addition, this notion has been separated from other similar concepts.}, keywords = {Contractual Statements,Assurance of Ownership,Assurance of Quality,Warranty,Guarantee}, title_fa = {ابعاد مفهومی وارانتی در حقوق قراردادها با رویکرد تطبیقی}, abstract_fa = {وارانتی در خاستگاه اصلی خود، انگلیس، دارای مفهومی ابهام‌آلود بوده و در معانی مختلف به‌کار رفته است؛ درحالی که در حقوق ایالات متحدۀ امریکا یک تعهد تضمینی در خصوص مقابله با عیوب حقوقی و مادی کالا در قرارداد معرفی شده است که به صورت قانونی در هنگام بیع و به صِرف عرضۀ کالا ایجاد می‌شود. مفهوم اخیر از وارانتی به‌گونه‌ای است که در دنیای تجارت داخلی و بین‌المللی، چنین تعهدی به‌عنوان یکی از بندهای مهم قراردادی و یکی از مؤثرترین ابزارها برای مقابله با عیوب حقوقی و مادی کالا شمرده می‌‌شود؛ چراکه با وجود وارانتی، نه‌تنها عیوب (حقوقی و مادی) مربوط به زمان قرارداد تضمین می‌شود، بلکه چنین تعهدی ناظر به تضمین مالکیت و کیفیت کالا در آینده است. مسئله‌ای که در پژوهش حاضر با آن روبرو هستیم، این است که با وجود کاربرد این نهاد حقوقی در حوزۀ معاملات تجاری کالا، مالکیت فکری و نیز حوزۀ بیع مصرفی، هنگام قرار گرفتن در کنار سایر تعهدات همچون گارانتی، ابعاد مختلف مفهومی آن نیازمند تبیین بیشتر است. بنابراین در این پژوهش ضمن مطالعۀ مفهوم وارانتی در نظام حقوق کامن‌لا، به مطالعۀ ساختاری وارانتی و بررسی اوصاف و ماهیت حقوقی این تعهد و همچنین تفکیک آن از سایر مفاهیم مشابه پرداخته شده است.}, keywords_fa = {اظهارات قراردادی,تضمین کیفیت,تضمین مالکیت,گارانتی,وارانتی}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_65167.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_65167_508d923411104411b6526a19d4814ca1.pdf} }