@article { author = {Fasihizadeh, Alireza and Momeni Tezerji, Ehsan and Baqerpoor, Mohammad}, title = {A comparative study of the substantive provisions of trademarks with an emphasis on color and three-dimensional marks}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {7}, number = {2}, pages = {627-646}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2016.60696}, abstract = {To be considered a trademark, symbols and emblems must be missing some situations (negative substantive conditions) and have some conditions (Positive substantive conditions). Non-traditional marks, especially those which are visible such as colors and three-dimensional marks face challenges In order to comply with these conditions. Some declare that such mark are not registerable as they strictly believe trademarks limited to the traditional marks such as letters and numbers and images and they emphasize that non-traditional visual symbols are neither able to meet some essential requirements nor- due to their specific nature- are acceptable as a trademark because of the limited grounds. In contrast, some believe that not only can the symptoms coordinate with the terms of traditional trademark, but also the need to promote such innovation requires support of these signs. In line with the second opinion, it seems that examples of trademarks are only a way to distinguish the origin of goods and persons aand are not limited to traditional marks.}, keywords = {distinction,the functional theory,the theory of scarcity,three-dimensional and color marks}, title_fa = {بررسی تطبیقی شروط ماهوی علائم تجاری با تأکید بر علائم رنگی و سه بعدی}, abstract_fa = {       نماد و نشان‌ها برای اینکه علامت تجاری به‌حساب آیند باید فاقد برخی شرایط (شروط ماهوی منفی) و دارای بعضی شرایط (شروط ماهوی مثبت) باشند. علائم غیرسنتی خاصه آن‌هایی که قابلیت رؤیت دارند، مانند رنگ‌ها و علائم سه‌بعدی، برای تطبیق با این شرایط با چالش‌هایی روبرو هستند. مخالفان ثبت این نشان‌ها، علائم تجاری را منحصر به همان علائم سنتی یعنی حروف، اعداد و تصاویر می‌دانند و تأکید بر آن دارند که علائم غیرسنتی بصری افزون بر اینکه نمی‌توانند واجد برخی شروط ماهوی باشند، به‌واسطۀ ماهیت خاصشان به دلایلی همچون محدود بودن، موجبات رد خود را فراهم می‌آورند. درمقابل، برخی بر این اعتقادند که این علائم نه‌تنها می‌توانند خود را با شرایط ماهوی علائم تجاری سنتی هماهنگ سازند، بلکه نیاز بازار و ضرورت ترویج این‌گونه نوآوری‌ها حمایت از این علائم را می‌طلبد. همسو با نظر دوم باید گفت، مصادیق علائم تجاری تنها طریقی برای تمایز محصول اشخاص و معرف مبدأ کالا بوده، موضوعیت ندارد که محدود به علائم سنتی باشد.}, keywords_fa = {تئوری کمبود,تمایز‌بخشی,علائم سه‌بعدی و رنگی,کارکردی بودن}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_60696.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_60696_e63c3b70979ded4c1e29a50a7d7ae474.pdf} }