@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {1-5}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2019.71682}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_71682.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_71682_236508689e4017138df75625deb00047.pdf} } @article { author = {Elsan, Mostafa and mahmoodi, nasibeh}, title = {«A Comparative study on the principle of immutability of litigation in Iranian and American law»}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {473-491}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.245146.633573}, abstract = {Abstract Based on«the principle of immutability of litigation», although parties to the dispute have dominance on the thematic elements of legal claim, but also when the petition was set by the plaintiff, all of wanted things must be stipulated clearly in the offered petition by lawful condition observance, and also the defendant has defense right, under this required framework. After the trial begins, next changes have limitations which are followed in whole trial. The purpose of this principle is showing that although parties have free hearing right and defense right, but also based on the necessity of legal defense, discipline in the trial and speedy judgment consideration, they are limited on the principle of immutability of litigation. This study tries to specify position of this principle in the Iranian civil procedure and American Federal law(Federal rules of Civil procedure), basics of the principle and identify its exceptions for its better execution.}, keywords = {"the principle of immutability of litigation","defense right","correspondence","speedy judgment"}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی اصل تغییرناپذیری دعوای حقوقی در حقوق ایران و امریکا}, abstract_fa = {بنابر «اصل تغییر‌ناپذیری دعوای حقوقی»، اگرچه طرفین بر جهات موضوعی دعوا تسلط دارند، ولی هنگامی که خواهان دادخواست خود را تنظیم کرد، باید این موضوع را درنظر داشته باشد که تمامی آنچه را که می‌خواهد، در دادخواست تقدیمی با رعایت همۀ شرایط مصرحۀ قانونی قید نماید و خوانده نیز صرفاً در چارچوب خواسته حق دفاع دارد. پس از شروع دادرسی، ایجاد تغییرات بعدی با محدودیت‌هایی روبرو خواهد بود که در تمام مراحل دادرسی جریان خواهد داشت. هدف این اصل آن است که نشان دهد اگرچه طرفین حق دادخواهی و نیز حق دفاع‏ آزادانه دارند، ولی بنابر ضرورتِ رعایت اصل احترام به حقوق دفاعی و نیز توجه به اصل سرعت و نظم در دادرسی، به‏‌موجب اصل تغییرناپذیری، محدود به دعوای خود هستند. این پژوهش به دنبال تبیین جایگاه این اصل در قانون آیین دادرسی مدنی ایران و قواعد آیین دادرسی مدنی فدرال امریکا، مبانی اصل و شناسایی استثنا‌های اجرای آن در راستای اجرای هرچه بهتر آن است.}, keywords_fa = {تغییر‌ناپذیری,تناظر,حق دفاع,سرعت}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69822.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69822_201e06f92a02b526b599c309d1d35ee2.pdf} } @article { author = {amiri, mehdi and Ramezani, ahmad and Goldouzian, Iraj and salahi, sohrab}, title = {: Comparative study of the status of the institution of the execution of sentences in the penal system of Iran, France and England}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {493-519}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2017.243924.633561}, abstract = {One of the most important stages in the criminal process is the implementation of the sentences, and the result of a high and progressive prosecution of crimes is highlighted. Because, on the one hand, the efforts of all the activists of the criminal justice system were fulfilled and they did not survive, and on the other hand, through the implementation of the guarantees of criminal proceedings, the basic objectives of punishment, namely, the deterrence, reformation and rehabilitation of the prisoners, and thus the right to benefit the community and the victim of the investigator It turns out. In French law, the execution of a criminal conviction is also considered a judicial phase in which the judge and the enforcement court can modify the sentences imposed on the sentenced person by changing the behavior of the sentenced person without referral to the court issuing the sentence. In the English Penal System, the judiciary institution is not individually predicted to execute sentences, but is differentiated by different institutions outside the judicial system, under the supervision of the Interior Ministry, to enforce the sentences and to adapt them to the convicted person; however, in some cases, the issuing court It can make a modification or reduction in the initial order. This is despite the fact that in Iran's criminal justice system, the judge has more executive and supervisory functions and prosecutors are employed in an administrative capacity. However, it seems that judicializing the institution of execution of judgments and creating indigenous changes in proportion to the size of the cases can lead to ensuring that the execution of sentences is proportionate and individualized with the convicted person.}, keywords = {enforcement,punishment court,judge punishment,Regulatory status,judiciary}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی جایگاه نهاد اجرای احکام در نظام کیفری ایران، فرانسه و انگلستان}, abstract_fa = {از مهم‌ترین مراحل فرایند کیفری مرحلۀ اجرای احکام است و نتیجۀ مسیر پرفراز و نشیب رسیدگی به جرایم در آن مشخص می‌‌شود؛ زیرا از یک سو، زحمات تمامی کنش‌گران نهاد عدالت کیفری محقق شده، ابتر نمی‌ماند و از سوی دیگر، با اجرای ضمانت ‌اجراهای جزایی اهداف اساسی مجازات، یعنی بازدارندگی، اصلاح و بازپروری محکومان و درنتیجه مرحلۀ احقاق حق به نفع جامعه و بزه‌دیده محقق می‌‌شود. در حقوق فرانسه اجرای محکومیت کیفری نیز یک مرحلۀ قضایی تلقی می‌‌شود که در آن قاضی اجرای مجازات، دادگاه اجرای مجازات و نیز کمیسیون اجرای احکام می‌توانند بر اساس تغییر رفتار و تحول شخصیت محکومان بدون ارجاع به دادگاه صادرکنندۀ حکم، مجازات تعیین‌شده را تعدیل نمایند. در نظام کیفری انگلستان، نهاد قاضی اجرای احکام به صورت مستقل پیش‌بینی نشده است، بلکه به صورت افتراقی نهادهای پیراقضایی مختلفِ خارج از نظام قضایی و زیر نظر وزارت کشور اجرای احکام و متناسب‌سازی آن با شخصیت محکوم را برعهده دارند؛ هرچند در مواردی دادگاه صادرکنندۀ مجازات می‌تواند دست به اصلاح یا تخفیف در حکم اولیه بزند. این درحالی است که در نظام کیفری ایران قاضی اجرا بیشتر جنبۀ اجرایی و نظارتی دارد و قضات دادسرا دارای شأن اداری هستند. با وجود این به‌نظر می‌رسد که قضایی‌تر شدن نهاد اجرای احکام و بومی‌سازی و نیز متناسب ساختن آن با حجم پرونده‌ها می‌تواند به تضمین هرچه بیشتر اجرای احکام متناسب با شخصیت محکوم بینجامد.}, keywords_fa = {اجرای حکم,دادگاه اجرای مجازات,شأن نظارتی,قاضی اجرای مجازات,قضاوتی شدن}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69823.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69823_bd2b4f94551f78db95d848c6fc2efe1b.pdf} } @article { author = {Ahali Abade, Mohsen and Tabatabaei Nejad, Seyed Mohammad}, title = {The impact of Article 986 Civil Code of Iran on the contractual dispute settlement clauses in the current judiciary order; solutions from comparative study}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {521-543}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.242749.633553}, abstract = {In the following article,three common scenarios of private international law pertaining to Article 968 civil Code of Iran,involving Iranian courts and proceedings,have been particularly discussed by means of comparative study.The first scenario involves "forum selection clause",in which contracting parties have chosen to bring their disputes before a foreign court. The second scenario is related to "choice of law clause”,in which the applicable law is decided to be a foreign law by the parties.The third scenario is relevant to a contract including an arbitration clause with the content of dispute resolution. Such an arbitration clause, emphasizes on the fact that any dispute shall be resolved by the chosen arbitration center and under its rules and regulations. In current scenario, the applicable law, which has brought controversy and contentious on hearings,proceedings and judgments, has not been determined in contract.Hence this article seeks to recommend the Iranian private international law system a few solutions under the auspices of comparative law and legal doctrines.At the end,this article might be of use for readers in order to make them familiar with the application of above mentioned scenarios in Iranian ordinary course of proceedings.It may also help them to come up with practical solutions in similar or identical situations.}, keywords = {Applicable Law"," Article 986 Civil Code of Iran "," The threshold point of an international case"," arbitration clause regarding a foreign center"," foreign arbitration"}, title_fa = {تأثیر مادۀ 968 ق.م بر شروط حل اختلاف قراردادی در نظم قضایی کنونی؛ رهیافت‌هایی از مطالعات تطبیقی}, abstract_fa = {در این مقاله به‌طور مشخص سه سناریوی مطرح در دادگاه‌ها و رویۀ قضایی ایران در خصوص مادۀ 968 قانون مدنی ایران با رویکردی تطبیقی بررسی شده است: نخست، در قرارداد، مرجع حل اختلاف، دادگاهِ کشوری بیگانه قرار گرفته است. دوم، در قرارداد، قانون حاکم بر ماهیت، قانون کشوری بیگانه قرار گرفته است. سوم، در قرارداد، شرط داوری در خصوص حل اختلاف به مرجعی داوری مطابق با قانون و مقررات همان مرجع (برای مثال، اتاق بازرگانی کشور سنگاپور) از سوی طرفین تصریح شده است؛ بی‌آنکه درخصوص قانون حاکم بر ماهیت سخنی به‌میان آید. در این مقاله کوشش شده است با بهره‌گیری از دکترین و حقوق تطبیقی پیشنهاد‌هایی در جهت هم‌نوایی بیشتر حقوق بین‌الملل خصوصی ایران با معیارها و استانداردهای پذیرفته‌شدۀ جهانی ارائه گردد. مطالعۀ این نوشتار نه‌تنها خواننده را با تلقی و دریافت‌های معمول قضات ایرانی از سناریوهای پیش‌گفته آشنا می‌سازد، آنان را در یافتن راهکارهای عملی مناسب در صورت رویارویی با مسائل مورد بحث در این مقاله نیز یاری می‌رساند. برای ترسیم بهتر مطالب این نوشتار، پس از طرح بحثی پیرامون آستانۀ بین‌المللی دانستن یک رابطۀ حقوقی در حقوق ایران و حقوق خارجی که در بخش نخست مقاله مطرح شد، بخش دوم به تعیین و ارزیابی قلمرو مادۀ 968 قانون مدنی ایران در حقوق ایران اختصاص یافته است.}, keywords_fa = {آستانۀ بین‌المللی بودن,داوری خارجی,شرط تعیین مرجع حل اختلاف}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69824.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69824_9c2a24f304653db5a1ccc1d557cd68c6.pdf} } @article { author = {Bahmaei, Mohammad Ali and Sheikh Attar, Hosna}, title = {The Law Governing Arbitrability}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {545-570}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.237115.633522}, abstract = {The non-arbitrability of the subject matter of a dispute may arise at various points in the procedure: from the outset until the recognition and enforcement stage. Since this issue might be raised at different stages of the procedure and before different fora, it is essential to examine what law should govern the issue of arbitrability. The determination of the law applicable to objective arbitrability depends, in the first place, on whether it is decided by an arbitral tribunal, by a state court to which one of the parties has concurrently submitted the dispute or in the course of a setting-aside or enforcement procedure. While different opinions exist on the applicable law at each of these stages, many commentators have expressed a preference for applying the lex loci arbitri by the arbitral tribunal and lex fori by state courts. The aim of this paper is to review different approaches toward the applicable law on arbitrability and to demonstrate how the strict application of lex loci arbitri and lex fori may result in drawbacks. Having in mind that the rationale behind arbitrability doctrine is to protect exclusive jurisdiction of national courts in certain areas, the lex loci arbitri and lex fori would only be relevant to the extent that the exclusive jurisdiction of the national courts of the lex loci arbitri or lex fori is at stake.}, keywords = {Arbitrability,Applicable law,Conflict of laws,lex loci arbitri,lex fori}, title_fa = {قانون حاکم بر داوری‌پذیری دعاوی}, abstract_fa = {عدم داوری‌پذیری موضوع دعوی یکی از چالش‌هایی است که ممکن است جریان داوری را از آغاز تا پایان و حتی در مقطع اجرای رأی تحت تأثیر قرار دهد. با توجه به اینکه طرح این ایراد در مقاطع مختلف داوری و نزد مراجع گوناگونی صورت می‌گیرد، پرسش اساسی این است که سنجش قابلیت داوری بر اساس چه قانونی باید باشد؟ تعیین قانون حاکم بر داوری‌پذیری در درجۀ اول بستگی به این دارد که موضوع داوری‌پذیری از سوی دیوان داوری رسیدگی شود یا از سوی دادگاه ملی. در مقام رسیدگی موازی به ماهیت دعوی، دادگاه ملی در جریان رسیدگی به درخواست ابطال رأی داوری یا رسیدگی به درخواست اجرای رأی داوری، ممکن است به بحث داوری‌پذیری ورود کند. درحالی که نظریات گوناگونی در خصوص قانون حاکم بر داوری‌پذیری مطرح شده است، بسیاری از صاحب‌نظران اعمال قانون مقرّ داوری را برای دیوان داوری، و مقرّ دادگاه را برای دادگاه رسیدگی‌کننده در این باره ارجحیت بخشیده‌اند. هدف از این مقاله، ضمن بررسی دوبارۀ تئوری‌های گوناگون ناظر به تعیین قانون حاکم بر قابلیت داوری، نشان دادن ایرادات اعمال بی‌قید و شرط قانون مقر (اعم از مقرّ داوری و مقرّ دادگاه) بر موضوع داوری‌پذیری است. توجه به فلسفۀ وجودی داوری‌پذیری که پاسداری از صلاحیت انحصاری دادگاه‌های ملی در خصوص برخی امور مهم است، نشان می‌دهد که اعمال قانون مقر فقط در جایی موجه خواهد بود که بین دعوی مطروحه و دادگاه‌های مقر رابطه‌ای صلاحیتی وجود داشته باشد.}, keywords_fa = {تعارض قوانین,داوری‌پذیری,قانون حاکم,قانون مقرّ دادگاه,قانون مقرّ داوری}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69825.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69825_8f64cf990cb2996e5dfab95c4001507a.pdf} } @article { author = {Hajipour, Morteza}, title = {Comparative Study of Application of Fundamental Human Rights in Private Law}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {571-594}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.252355.633631}, abstract = {The debate about the fundamental human rights now has been challenged the classic separation of public and private law. Although most countries have rejected this separation, but there is no consensus about the way and the model ofapplication of fundamental human rights on private law. It means that every legal system depending on its special structure, has a different view about the effect of fundamental human rights on private law. By implementing a descriptive-analyzing method of research, this study aims to analyze the basis and the goals of resorting to fundamental right in private law andshow the impact of this kind of law in the contract, tort and property law. Subsequently, the status of the subject in the Iranian legal system could be represented. Briefly, now it could be mentioned that in the legal systems of the world, especially in Europe, the effects of fundamental human rights on private law has been definitively accepted and a little remaining disagreement is only about the manner of such an effect. However, in Iranian legal system, because of the lack of constitutional court and reluctance of conventional courts in referencing to these kind of rights to interpret private relations, have caused an ambiguity in qualification and scope of fundamental human rights. But in spite of this fact, it seems that the structure of Iranian legal system has the required capacity to accept the theory of indirect impact of fundamental human rights on private law.}, keywords = {Fundamental Rights,Private,Public,Indirect Theory,comparative}, title_fa = {بررسی تطبیقی اعمال حقوق بنیادین بشری در حقوق خصوصی}, abstract_fa = {حقوق بنیادین بشری موضوعی است که مرزبندی قدیمی بین حقوق عمومی و خصوصی را به چالش می‌کشد. با اینکه رویکرد بیشتر کشورها به این سو است که دیگر استقلال کامل حقوق خصوصی و عمومی قابل قبول نیست، ولی در خصوص اینکه نحوه و مدل اعمال حقوق بنیادین در حوزۀ حقوق خصوصی چگونه باید باشد، وحدت نظری بین سیستم‌های حقوقی وجود ندارد و هر سیستم بسته به ساختار خود نگاهی متفاوت به نفوذ حقوق بنیادین در حقوق خصوصی دارد. این تحقیق در نظر دارد به روش توصیفی و تحلیلی ضمن معرفی مبنا و اهداف توسل به حقوق بنیادین در حقوق خصوصی، تأثیر این نوع حقوق را در حوزۀ حقوق قراردادها، مسئولیت مدنی و اموال نشان دهد و در پی آن، جایگاه موضوع را در سیستم حقوقی ایران ارائه نماید و به اجمال می‌توان گفت امروزه در سیستم‌های حقوقی دنیا به‌ویژه در اروپا پذیرش تأثیر حقوق بنیادین بر حقوق خصوصی امری مسلم است و اختلاف بر سر شکل تأثیر است. در حقوق ایران عدم پیش‌بینی دادگاه قانون اساسی و اکراه دادگاه‌های عادی از توسل به این حقوق در تفسیر روابط خصوصی باعث شده است وضعیت حقوق ایران در خصوص تأثیر حقوق بنیادین و قلمرو آن مبهم باشد، لیکن ساختار نظام حقوقی ایران ظرفیت لازم را برای پذیرش تئوری تأثیر غیرمستقیم حقوق بنیادین در حقوق خصوصی دارد.}, keywords_fa = {تطبیقی,حقوق بنیادین,خصوصی,عمومی,غیرمستقیم}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69826.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69826_99ca088a37bb00460859f3a83e590164.pdf} } @article { author = {Daraei, Mohammad Hadi}, title = {Bailment in Common law and comparative study in Iran}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {595-617}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.242970.633556}, abstract = {Bailment, as a special legal concept in common law, has many controversies over its place, boundary, rule and effects. it has some resemblance to “Yade amani” (Custodial possession) in Islamic law. Most of these similarities are in their items but there are lots of differences in effects. But unfortunately it translated in Persian-English Dictionaries mistakenly as deposit contract or other concepts. This mistake translation could drive to other big errors in legal concepts. So working on this issue needs concentration on concepts, rules, effects and objects. In common law, bailment sphere is becoming to some extent that arouse criticism of some Common law jurists. Consequence of this extensiveness is ambiguity in coverage. But common law courts accepted it and consider it as a source of obligation besides contract and tort. In Islamic law, “Yade amani” is not a source of obligation but is a description for possession of possessor which sometimes neglectfully becomes description for contract.}, keywords = {Bailment,possession,Bailee,Bailor,Yade amani}, title_fa = {بررسی تأسیس Bailment در نظام کامن‌لا و مطالعۀ تطبیقی با حقوق ایران}, abstract_fa = {بیلمنت ((Bailment تأسیس خاصی در نظام کامن‌لا است که دربارۀ جایگاه، حدود، احکام و آثار آن اختلاف نظر نسبتاً زیادی میان حقوق‌دانان وجود دارد. گسترۀ بیلمنت به حدی وسیع شده که انتقادات برخی حقوق‌دانان کامن‌لا را برانگیخته است. نتیجۀ این گستردگی، ابهام در دایرۀ شمول آن است. اما رویۀ قضایی این تأسیس را پذیرفته است و به‌عنوان یکی از منابع تعهد در کنار قرارداد و ضمان قهری از آن نام می‌برد. آنچه سبب انتقاد از این تأسیس شده، شمردن آن به‌عنوان یکی از منابع تعهد بوده که نتیجۀ آن، اختلاط و اختلاف در مصادیق هریک از منابع تعهد است. مقایسۀ این تأسیس با نهادهای مشابه در حقوق اسلامی و حقوق ایران، شباهت‌هایی را میان بیلمنت با نهاد ید امانی نشان می‌دهد. عمدۀ این شباهت را می‌توان در مصادیق این دو مشاهده کرد، اما تفاوت‌های زیادی به‌خصوص در آثار دارند. اما متأسفانه در فرهنگ‌های لغت و در برخی آثار ترجمه، معادل امانت و یا ودیعه برای آن به‌کار رفته است که سبب اشتباه در برداشت از این مفهوم می‌شود. در حقوق اسلامی ید امانی نه به‌عنوان منبع تعهد، بلکه وصفی عارض بر تصرفات صاحب ید است که گاه مجازاً وصف قرارداد می‌شود.}, keywords_fa = {امین,بیلمنت,تصرف,مالک,ید امانی}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69827.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69827_901866c916aefa015d1761db839979d9.pdf} } @article { author = {Rastbod, Maziar and Rostami, Ebadollah}, title = {Study the Separability of arbitration clause in Iranian and American law}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {619-638}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.241826.633544}, abstract = {AbstractAccording to the existing traditional and dominant view, clauses are dependent on contract. They are subordinate and peripheral and that is why clauses would be also dissolved with the invalidity of the contract. Depends on the arbitration choice, the compromise of the parties can be achieved in two ways. In one hypothesis, parties can refer their dispute, as a separate contract, to the tribunal. In the other one, according to the stipulation, parties can refer their current or future disputes to the arbitration. In the last case, the party who intends to hold up and object to the competence of the tribunal, may claim unreliability of the arbitration clause so that the tribunal is not formed. One of the common ways to achieve this, could be the claim that the major contract that the arbitration clause is implied in, is void or dissolved. And so, the party claims that the arbitration clause of such contract is invalid due to invalidity of the major contract. To obviate this, the principle of the independence of arbitration clause has been accepted in the rights of many countries and its primary purpose is to nullify the invalidity of the major contract on the stipulation arbitration clause. So it`s determined that the acceptance or rejection of the aforementioned theory has great impacts. The aforementioned principle was considered by the rights of many countries as well as the international important documents. In the rights of international commercial arbitration, legislator explicitly has referred to the independence arbitration clause. Keywords: Arbitration agreement, competence-to-competence, Independent clauses, Separability of arbitration clause arbitration clause.}, keywords = {"Arbitration","competence"," independent clause","subordinate"}, title_fa = {بررسی اصل استقلال شرط داوری در حقوق ایران و امریکا}, abstract_fa = {بر اساس دیدگاه غالب و سنتی موجود، شروط تابع عقد هستند و وجود تبعی و فرعی دارند و به همین دلیل با انحلال عقد، شرط نیز ازبین خواهد رفت. تراضی طرفین اختلاف به انتخاب داوری نیز می‌تواند به دو شکل نمود خارجی پیدا کند. در یک فرض، طرفین می‌توانند به ‌صورت قراردادی جداگانه اختلاف خود را به مرجع داوری ارجاع دهند و در فرض دیگر، طرفین می‌توانند به‌موجب شرط ضمن عقد اختلافات فعلی یا آتی خود را به داوری ارجاع دهند. در صورت اخیر طرفی از اختلاف که قصدِ به‌تأخیر انداختن و ایراد به صلاحیت مرجع داوری را دارد، ممکن است بی‌اعتباری شرط داوری را ادعا نماید تا به این ترتیب مرجع داوری تشکیل نشود. یکی از راه‌های شایع در این امر می‌تواند این باشد که ادعا کند عقد اصلی که شرط داوری ضمن آن آمده، باطل یا منحل شده است و به این ترتیب مدعی شود که شرط داوری چنین قراردادی به تبع عدم اعتبار قرارداد اصلی نامعتبر است. برای جلوگیری از این امر، در حقوق بسیاری از کشورها اصل استقلال شرط داوری پذیرفته شده و کارکرد اصلی آن این است که بطلان عقد اصلی را بر شرط داوری ضمن عقد بی‌اثر می‌سازد.}, keywords_fa = {استقلال شرط داوری,شروط مستقل صلاحیت نسبت به صلاحیت,موافقت‌نامۀ داوری}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69828.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69828_7219c16483be75a8ea7c2278d7a7ff3f.pdf} } @article { author = {Rostami, Vali and Ghasemi, Mohammad reza}, title = {Legal Mechanism of activating the capacity of whistleblowers, with comparative study of Iran and America”}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {639-659}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.244466.633569}, abstract = {In all of the legal systems, the corruption is one of the agents that disorder doing public services and prevent expression of the government's efficiency. The legal systems are looking for the effective mechanisms for struggling against the various cases of corruption. One of the most important issues about struggling against the corruption, is the initial detection of that. The most minimalistic mechanisms for initial detection of the corruption in order to have effective confronting with that, are the supervisory organizations and institutions. All of the countries have enjoyed the concentrated supervisory institutions; But the practical procedure of the ones that have been successful in struggling against the corruption, shows that enjoying just the concentrated supervisory and not the capacity of crowdsourcing and the decentralized and popular institution, will not have the ideal result. In this regard, they have organized an appropriate ground in their legislative system, for persuading the people effectively for reporting the infringements by considering the protection and encouragement for the people who report. This article is endeavoring for paying attention to this foundational question that how it is possible to provide an appropriate ground for persuading the people for reporting? The writers of this article in response to this question, by descriptive-analytical method, have had a comparative study about the legislative system of United State of America and along with introducing institution of whistleblowers, representing different protecting and encouraging mechanism in order to acticvate the capacity of whistleblowers as their findings.}, keywords = {whistleblower,Public participation,monitoring,corruption,transparency}, title_fa = {سازوکارهای حقوقی فعال‌سازی ظرفیت گزارش‌دهندگان مردمی فساد با مطالعۀ تطبیقی ایران و امریکا}, abstract_fa = {فساد در تمامی نظام‌های حقوقی از عوامل مختل‌کنندۀ ارائۀ خدمات عمومی و مانعی برای بروز کارآمدی دولت به‌شمار می‌آید. نظام‌های حقوقی در پی یافتن سازوکارهای مؤثر برای مقابله با مصادیق مختلف فساد هستند. یکی از مهم‌ترین مسائل برای مقابله با فساد، کشف ابتدایی (initial detection) آن است. یکی از حداقلی‌ترین سازوکارها برای کشف اولیۀ فساد در جهت مبارزۀ مؤثر با آن، سازما‌ن‌ها و نهادهای نظارتی متمرکز هستند. تمامی کشورها از نهادهای نظارتی متمرکز بهره جسته‌اند، اما رویۀ عملی کشورهای موفق در مبارزه با فساد نشان می‌دهد که اکتفا به نظارت متمرکز و عدم بهره جستن از ظرفیت بالقوۀ جمع‌سپاری (Crowdsourcing) و نهادهای غیرمتمرکز و مردمی نتیجۀ مطلوب را حاصل نخواهد کرد. در این راستا این‌گونه کشورها برای تحریک مؤثر انگیزۀ‌ مردم در راستای گزارش‌دهی تخلف، بستری مناسب از رهگذر پیش‌بینی حمایت‌ و تشویق‌ در نظام تقنینی خود سازمان‌بندی کرده‌اند. این مقاله بر آن است که به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‌توان بستر حقوقی مناسبی را برای فعال‌سازی گزارش‌دهی عموم مردم فراهم ساخت؟ نگارندگان در پاسخ به این پرسش با روش توصیفی- تحلیلی با مطالعۀ تطبیقی نظام قانون‌گذاری ایالات متحدۀ امریکا، ضمن معرفی نهاد گزارش‌دهندگان مردمی فساد و تخلف، سازوکارهای مختلف حمایتی و تشویقی را در راستای فعال‌سازی ظرفیت این نهاد به‌عنوان یافته‌های خود ارائه می‌دهند.}, keywords_fa = {شفافیت,فساد,گزارش‌دهندگان,مشارکت مردمی,نظارت}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69829.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69829_030b6418a317539318e9cf9c1a4fe9fd.pdf} } @article { author = {Rezvani, Soodabeh and Kordalivand, Rouheddin}, title = {The Comparative Study of Restorative Practices in Schools: a Manifestation of Restorative Justice}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {661-683}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.251909.633627}, abstract = {Students from different cultures and families develop sociability at school to enter a bigger society. Thus, the occurrence of conflicts among them, which can result in committing crimes at times, is inevitable. In addition, physical and psychological changes special to the teenage years at high schools and middle schools can affect the occurrence of traumatic behaviors such as bullying, different kinds of violent behaviors against other students or even teachers, damage to property, assault and battery, drug taking and theft. Therefore, restorative justice trainings at schools through holding peace circles, like Circle, training courses for students and teachers for solving conflicts and peer mediation can play a great role in resolving disagreements peacefully and preventing deviations and delinquencies from becoming chronic. It should be noted that the writers, using oral data obtained through a series of problem-solving interviews with advisers, students, parents, and activists in this field, and observation in a qualitative manner and a sample of the research to which It will also highlight the status of Iranian school and countries like France. Also, to have an accurate perception of the mediation plans in some schools, the procedures in two elementary schools in Tehran, in which the “Zang-e Dayereh” (The Hour of the Circle) and “Solhban” (Peacekeeper) programs were run, were observed and the findings were described and analyzed using qualitative method.}, keywords = {Key words: Restorative justice,Mediation,Circle,development-oriented prevention}, title_fa = {«مطالعۀ تطبیقی کاربرد آموزه‌های عدالت ترمیمی در مدرسه»}, abstract_fa = {دانش‌آموزان در مدرسه، از فرهنگ‌ها و خانواده‌های مختلف، در حال جامعه‌پذیری برای ورود به جامعۀ بزرگ‌تر هستند، از‌این‌رو، بروز اختلاف میان آن‌ها که گاه به ارتکاب جرم نیز منجر می‌شود، امر اجتناب‌ناپذیری است. افزون بر این، تغییرات جسمانی و روانی مختصِ دوران بلوغ در مقاطع راهنمایی و دبیرستان بر بروز رفتارهای آسیب‌زا مانند زورگویی (Bullying) و انواع رفتارهای خشونت‌آمیز علیه سایر دانش‌آموزان و حتی آموزگاران، خسارت به اموال، ضرب و جرح، مصرف مواد مخدر، سرقت و غیره تأثیرگذار است. نکتۀ دیگر اینکه با توجه به ویژگی‌های خاصِ کودکان و آسیب‌پذیری آن‌ها، انتخاب شیوه‌های مناسب برای برخورد با ناهنجاری‌های آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. نظر به پُرمخاطره بودن و یا ناکارآمدی شیوه‌های قضایی و یا صرفاً تنبیهی نسبت به حل مسئلۀ خشونت و سایر مشکل‌ها در مدارس، سازوکارهای عدالت ترمیمی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد. آموزه‌های عدالتِ ترمیمی در مدارس، شامل برگزاری برخی حلقه‌های صلح مانند زنگِ دایره (Circle) دوره‌های آموزش حل تعارض به دانش‌آموزان و آموزگاران‌، میانجیگری همسالان و غیره نقش مهمی در حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها و پیشگیری از مزمن شدن انحراف یا بزهکاری دارد. از‌این‌رو، در مقالۀ حاضر تلاش بر این است تا ضمن بیان مبانی و شیوه‌های ترمیمی در مدرسه با تأکید به برخی مطالعات میدانی انجام‌شده در این خصوص، با شیوه‌ای تطبیقی، به‌ویژه با تأکید بر رویۀ فرانسه و ایران، به اهمیت آن در کاهش تعارض‌ها و نقش آن در پرتو رویکرد پیشگیری رشدمدار بپردازد و  به این پرسش‌ها پاسخ داده شود که با الهام از رویۀ سایر کشورها، ظرفیت‌ها و چالش‌های استفاده از اقدام‌های ترمیمی در ایران چیست و چه راهکارهایی برای ترویج فرهنگ ترمیمی- و نه تنبیهی- در مدارس وجود دارد؟ گفتنی است یافته‌های پژوهش حاضر مبتنی بر مطالعۀ نظری و مصاحبه با مدیران مدارس ابتدایی، متوسطۀ دورۀ اول و دوم، مشاوران یا معاونان پرورشی، والدین میانجیگر و برخی دانش‌آموزان شهرهای کرج و تهران به‌عنوان همیار مشاور یا «صلح‌بان» است. همچنین برای درک ملموس اجرای طرح میانجیگری در معدودی از مدارس، رویۀ برخی از آن‌ها که به برگزاری «زنگ دایره» و «صلح‌بان» در زنگ تفریح اقدام می‌کنند، مشاهده و سپس یافته‌ها به شیوه‌ای کیفی، توصیف و با وضعیت مدارس کشورهایی مانند فرانسه نیز مقایسه شده است.  }, keywords_fa = {پیشگیری رشدمدار,زنگ دایره,عدالت ترمیمی,میانجیگری}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69830.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69830_66b5fdb6b45317215b0ffe3bd88af5fa.pdf} } @article { author = {Saeedi Abooeshaqi, Hojatollah and poorbafrani, Hassan}, title = {The  most important practical challenges to dealing  directly to some of the crimes in the court instead of the prosecution institution in the present criminal law of Iran}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {685-707}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.262331.633701}, abstract = {Abstract:  Although the Code of Criminal procedure 1392 with the last reforming was adopted in 1394٫ with this purpose which to overcome defects of the previous rules of criminal procedure in Iran and better realize the criminal justice٫ but this law (code) although٫ it has advantages it has created challenges that give rise to a different comments among lawyers and in the other words caused confusion judges٫ solicitors and lawyers since in this essay with the topic “The most important practical challenges to dealing directly to some of the crimes in the the court instead of the prosecution institution in the present criminal law of Iran” it will be considered about three important formats, which is mentioned in the main title about challenges of the subjective jurisdiction of the prosecuting authority in the crimes involves the direct trial of the court, Is he/she the prosecutor or the master of justice? It is also explained in the conclusion that if the referral of such a matter to the prosecution, Should be interrogator inappropriate, or send it to the court without issuance of the ineligibility of the case? And, Does the prosecution have the right to dispute with the court? And finally it has been also presented strategies which will be hoped these strategies will result in better implementation of the law or at least in the next reforms of law can be effective.}, keywords = { "Prosecution Institution","Thematic Jurisdiction","Primary Researches","Crimes With Indictment","Crimes Without Indictment"   }, title_fa = {مهم‌ترین چالش‌های عملی رسیدگی مستقیم به برخی جرایم در دادگاه به جانشینی نهاد تعقیب در حقوق کیفری کنونی ایران}, abstract_fa = {قانون آیین دادرسی کیفری 1392ش اصلاحی 1394ش با این هدف تصویب شد که نقایص قوانین پیشین دادرسی کیفری را در ایران برطرف کرده، عدالت کیفری را به نحو بهتری محقق سازد. این قانون ضمن محاسنی که دارد، چالش‌های عملی را به‌وجود آورده که موجب طرح نظریات متفاوت بین صاحب‌نظران و به‌عبارتی سردرگمی قضات، وکلا و حقوق‌دان‌ها شده است؛ به همین دلیل در این مقاله با عنوان «مهم‌ترین چالش‌های عملی رسیدگی مستقیم به برخی از جرایم در دادگاه به جانشینی نهاد تعقیب در حقوق کیفری فعلی ایران» در سه قالب مهم بحث خواهد شد. در عنوان اصلی به چالش‌های صلاحیت موضوعی نهاد تعقیب مبنی بر اینکه مسئول نهاد تعقیب «در جرایم مستلزم صلاحیت رسیدگی مستقیم دادگاه» آیا همان دادستان یا رئیس حوزۀ قضایی است، اشاره شده است. همچنین به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که در صورت ارجاع چنین موضوعی به دادسرا آیا دادسرا باید قرار عدم صلاحیت صادر کند یا بدون صدور قرار عدم صلاحیت نیز پرونده به دادگاه ارسال می‌شود؟ این پرسش هم بررسی خواهد شد که آیا دادسرا حق اختلاف با دادگاه را دارد یا خیر؟ همچنین راهکارهایی که موجب بهتر اجرا شدن این قانون گردد، ارائه شده است که می‌تواند در اصلاحات بعدی قانون نیز مؤثر باشد.}, keywords_fa = {تحقیقات مقدماتی,جرایم با کیفرخواست,جرایم بدون کیفرخواست,دادگاه,نهاد تعقیب}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69831.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69831_b430701c223cc88d8f479eb03cb5e8bf.pdf} } @article { author = {Atrian, Faramarz and Khani Valizadeh, Saeid}, title = {Election of mayor in Iranian and French legal systems}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {709-731}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.248698.633602}, abstract = {The decentralized institutions have a considerable place in the realization of the principles of democracy, so that if there are necessary conditions, including their independence from the central government, one can hope to use them sufficiently In order to fulfill democratic criteria, including participation and control. Moreover, their formation without the necessary qualities can be merely a political show. The way of selecting the mayor is one of the issues that has a significant impact on the fulfillment of the necessary criteria in the decentralized institution such as the municipality. Therefore, its conditions of eligibility and the administrative procedure must be precisely determined. This article aims to find out the common and different points in selecting a mayor in the Iranian and French legal systems in order to find out their weaknesses or strengths, which has been done through library studies and descriptive-analytic methods. The result of this study is that the government's Intervention in the selection of mayor in Iranian legal system is far more than France. Regarding the conditions of eligibility of the mayor, the French legal system has chosen the conditions more restricted and concrete, while the situation in Iran is much more detailed and complex. It seems that in France, meritocracy has been pursued in ways such as partyisme and in Iran, through the establishment of multiple conditions for the post of mayor.}, keywords = {Mayor,election,partyisme,Decentralization,municipal Council}, title_fa = {انتخاب شهردار در نظام حقوقی ایران و فرانسه}, abstract_fa = {نهادهای غیر‌متمرکز در تحقق اصول دموکراسی از جایگاه بسزایی برخوردارند؛ تاآنجا که در صورت وجود شرایط لازم ازجمله استقلال این نهادها از دولت مرکزی می‌توان به بهره‌برداری کافی از آن‌ها از نظر تحقق معیارهای مردم‌سالاری ازجمله مشارکت و نظارت امیدوار بود. در این میان، تشکیل نهاد‌های غیر‌متمرکز بدون ویژگی‌های لازم می‌تواند صرفاً به یک نمایش سیاسی بدل شود. چگونگی انتخاب شهردار از موضوعاتی است که در تحقق معیارهای لازم در مورد نهاد غیر‌متمرکز شهرداری تأثیر بسزایی دارد، لذا باید شرایط انتخاب‌پذیری و فرایند اداری آن با دقت پیش‌بینی و تعیین گردد. مطلوب این مقاله دستیابی به وجوه اشتراک و افتراق در چگونگی انتخاب شهردار در نظام حقوقی ایران و فرانسه به‌منظور پی بردن به نقاط ضعف یا قوت آن بوده که این امر از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و به روش توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته است. نتیجۀ حاصل از این پژوهش آن است که دخالت دولت در انتخاب شهردار در نظام حقوقی ایران به مراتب بیش از فرانسه است. در خصوص شرایط انتخاب‌پذیری شهردار، نظام حقوقی فرانسه شرایط عینی‌تری را برگزیده است و بر این اساس به‌نظر می‌رسد که در فرانسه، شایسته‌سالاری از راه‌هایی همچون حزب‌گرایی دنبال شده، درحالی ‌که در نظام حقوقی ایران این امر از راه مقرر نمودن شرایط متعددی برای تصدی پست شهردار برقرار گردیده است.}, keywords_fa = {انتخابات,حزب‌گرایی,شورای شهر,شهردار,عدم تمرکز}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69832.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69832_1fd9b5f6fe5bccfd8d641bf42ed035bb.pdf} } @article { author = {Alaedini, Amirabbas}, title = {Dumping in Iran's legal system and the WTO}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {733-753}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2019.272172.633770}, abstract = {One of the important purposes of international trade is creating an environment based on healthy competition. Therefore, using its agreements, the world trade organisation tries to confront the anti-competitive procedures. One of these procedures is known as dumping which is compiled as anti-dumping rules in the organisation. On the other hand, Iran's regulations which are ratified in the general policies of the 44th principle of the constitution bans dumping. Since the Iran accession to Word Trade Organization (WTO) has been under consideration for many years, explaining the legal system of dumping in Iran and WTO is necessary not only to identify the rules and eligible references for handling the breaking of the rules in Iran's law, but also to regard the matching condition in the mentioned organization and the importance of matching internal regulations with that of the organization to know whether the differences are obstacles for Iran accession or not.}, keywords = {Dumping,Competition law,World Trade Organization,Iran accession}, title_fa = {نظام حقوقی حاکم بر قیمت‌شکنی در ایران و سازمان جهانی تجارت}, abstract_fa = {یکی از اهداف مهم در تجارت بین‌الملل ایجاد فضایی مبتنی بر رقابت سالم است. در این راستا سازمان جهانی تجارت می‌کوشد تا از طریق موافقت‌نامه‌های خود با رویه‌های ضد رقابتی مقابله نماید. یکی از این رویه‌ها با عنوان قیمت‌شکنی قابل ‌شناسایی است که در قالب تصویب موافقت‌نامۀ ضد قیمت‌شکنی مقررات آن در سازمان تدوین گردیده است. از سوی دیگر در ایران نیز مقرراتی در باب ممنوعیت قیمت‌شکنی در فصل نهم ق.ا.س.ک وضع ‌شده است. با توجه به اینکه الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت سال‌ها مورد توجه بوده است، تبیین نظام حقوقی حاکم بر قیمت‌شکنی در ایران و سازمان جهانی تجارت ضروری می‌نماید تا ضمن شناسایی قواعد و مراجع ذی‌صلاح برای رسیدگی به نقض این قواعد در حقوق ایران و با توجه به وجود شرط مطابقت در سازمان یادشده و اهمیت تطبیق مقررات داخلی با مقررات سازمان، به این پرسش پاسخ داده شود که آیا موارد اختلاف مانعی بر سر راه الحاق محسوب می‌شود یا خیر.  }, keywords_fa = {الحاق ایران,حقوق رقابت,سازمان جهانی تجارت,قیمت‌شکنی}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69833.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69833_f650b313bc413e7a6616435a4c930984.pdf} } @article { author = {Fathi, Mohammad Javad and Sheidaeian, Mahdi and Rezaiy, Zaker Hussain}, title = {The comparative Study of the Deprive Liberty of Suspect in Iran and Afghanistan Law by Emphasis of The International Covenant on Civil and Political Rights.}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {755-778}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.257601.633666}, abstract = {The Personal liberty Right is not an absolute Rights. The ICCPR and The Iran and Afghanistan Law’s are Recognized Liberty as a Principle throughout of the Criminal Proceedings. and Ruled to Deprive of Liberty is and Exception as the Last Resort by According Law Unless the Period of Time should be Appropriate Short and with Sufficient Guarantee. As Article 9 of the ICCPR permitted the Deprive Liberty of Suspect by Law. Human Rights Committee(HRC) are Required Member States to Obey the International Fair Trial Standards. The Afghan Legal System Considered; Suspect the Person who is in the Authority of Law Enforcement Officers and The Legla Conditions of Deprivetion Liberty In Afghanistan Criminal Procedure Code has been Limited to Important Evdent Crimes. But In Iran legal System that Person Considered Accused and Law Enforcement Officers have Authority to Deprived the Accused Librty in the Police Detintion Center for a Maximum of 24 Hours into Evident and non-Obvious Crimes, whether Impotant or not Important.While According to the International Fair Trial Standard, For minor Cases the Law Enforcement Officers may impose suitable Non-Custodial Measures, as Appropriate.}, keywords = {Personal Liberty,Conditions for Deprivation Liberty,Suspect,Under Observation and Police Detention Center}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی سلب آزادی فرد تحت‌نظر در حقوق ایران و افغانستان با تأکید بر میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی}, abstract_fa = {آزادی شخصی یک حق مطلق و بدون قید و شرط نیست. میثاق و قوانین و مقررات ایران و افغانستان، آزادی را به‌عنوان یک اصل در طول فرایند دادرسی کیفری به‌رسمیت شناخته و سلب آن را به‌عنوان آخرین چاره در کوتاه‌ترین دورة زمانی مناسب همراه با تضمین‌های شکلی و ماهوی کافی طبق قانون، استثنا کرده و برشمرده‌اند؛ به‌طوری که مادۀ 9 میثاق، سلب آزادی فرد مظنون را طبق قانون مجاز دانسته است. کمیتۀ حقوق بشر هم دولت‌های عضو را به رعایت معیارهای دادرسی عادلانه مکلف کرده‌ است. قانون آیین دادرسی کیفری افغانستان فردی را که در اختیار مأموران ضبط قضایی قرار دارد، مظنون تلقی کرده و جهات تحت‌نظر را صرفاً در جرایم مشهودِ مهم احصا نموده است. ولی چنین فردی در حقوق ایران متهم تلقی شده، به ضابطان دادگستری این صلاحیت داده‌ شده است که آزادی افرادِ متهم را در جرایم مشهود و غیرمشهود اعم از اینکه مهم باشد یا کم‌اهمیت، برای مدت حداکثر 24 ساعت تحت‌نظر، سلب نمایند؛ درحالی که به‌موجب استاندارهای بین‌المللی دادرسی عادلانه، برای تخلفات کوچک ضابطان می‌توانند تدابیر غیربازداشتی مناسبی را اعمال کنند.}, keywords_fa = {آزادی شخصی,تحت‌نظر و تحت‌نظرگاه,شرایط سلب آزادی,مظنون}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69834.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69834_a170192b3060dcf900b8e65a861a87b5.pdf} } @article { author = {Lotfi, Hasan and sohrablu, ali}, title = {The Criterias and Principles of Security Preferring on Rights and Freedoms with Study on U.S. Supreme Court Precedent}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {779-804}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.255571.633653}, abstract = {In administration of society, the confrontation between security and order with rights and freedoms is possible and it raises this question that what can be the solution for these conditions? It seems in this circumstances, The only option is to prefer security and order to the rights and freedoms and restrict them to achieve new and desirable balance. But, without a doubt, we can not issue a ruling of preferring security on rights and freedoms without the determination of criteria and principles in this regard. The subject of this article was to examine this issue in the U. S. Supreme Court's precedent. Ours finding shows the achievement to the “true threat to violence” and study of that in light of “definite threats” and “necessity” and adopt them as criteria for preferring security and order on rights and freedoms in U. S. Supreme Court precedent and governing of this principles: A) Rule of Law, B) Protecting a fair trial, C) Reasonableness of restrictions, D) Non-discrimination in the stage of decision-making and before preferring security and order on rights and freedoms and “Judicial Review” after make a decision on preferring security.}, keywords = {Security,order,Definite Threats,Rights and Freedoms,U. S. Supreme Court}, title_fa = {معیارها و اصول حاکم بر ترجیح امنیت بر حقوق و آزادی‌ها با مطالعه در رویۀ قضایی دیوان عالی امریکا}, abstract_fa = {در ادارۀ امور جامعه، تقابل امنیت و نظم با حقوق و آزادی‌ها امری محتمل است و این موضوع را مطرح می‌سازد که راهکار مقرر برای این شرایط چه می‌تواند باشد؟ به‌نظر می‌رسد در شرایط یادشده، گریزی از ترجیح امنیت و نظم بر حقوق و آزادی‌ها و تحدید آن‌ها برای نیل به توازنی مجدد برای چنین وضعیتی نیست. اما بدون شک نمی‌توان بدون تعیین معیار و اصولی در این خصوص به صدور حکم برتری و ترجیح امنیت و نظم مبادرت نمود. موضوع پژوهش حاضر، بررسی موضوع یادشده و دستیابی به پاسخ این پرسش است که معیارها و اصول حاکم بر ترجیح امنیت بر حقوق و آزادی‌ها در آرای صادره از دیوان عالی امریکا کدام‌اند؟ نتایج پژوهش حاکی از دستیابی به مؤلفۀ «تهدید واقعی به خشونت» و بررسی آن با عنوان «تهدیدات قطعی و مسلم» و همچنین «ضرورت» و اتخاذ آن‌ها به‌عنوان معیارهای ترجیح امنیت و نظم بر حق‌ها و آزادی‌ها در رویۀ قضایی دیوان عالی امریکا و حاکمیت اصول: الف) اعمال ترجیح به‌موجب و از طریق قانون، ب) خدشه‌دار نشدن دادرسی عادلانه، ج) معقول بودن تحدیدات اعمالی و د) عدم تبعیض در مرحلۀ تصمیم‌گیری و پیش از ترجیح امنیت و نظم بر حق‌ها و آزادی‌ها، و نظارت قضایی در مرحلۀ پس از اتخاذ تصمیم مبنی بر ترجیح می‌باشد.}, keywords_fa = {امنیت,تهدید مسلم و قطعی,حقوق و آزادی‌ها,دیوان عالی امریکا,نظم}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69835.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69835_b0bd65403503403d3ff6c63cfd196c6d.pdf} } @article { author = {Mohebbi, Mohsen and safaee, abdolhossein}, title = {Extraterritorial Jurisdiction based on Effects Doctrine in International Law}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {805-828}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.256382.633660}, abstract = {The United States has resorted to the “secondary sanctions” via extraterritorial application of domestic laws, measures and executive orders with extraterritorial effects. In the present research, the US unilateral measures in extraterritorial application of its domestic laws in the light of “Principles and rules of public international law’ “the performance of the States has been analyzed. According to the research findings, the unilateral actions of the US in exercising the extraterritorial jurisdiction of its domestic laws has faced two main criticisms, First; this country has violated the fundamental principles of the international law and neglected the international obligations through the imposing the domestic laws and by issuing the executive orders with extraterritorial effects. Second; the US has illegally developed its legal power beyond its geographical and jurisdictional domain via abusing its power of sovereignty as the world police. KEYWORDS: Extraterritorial Jurisdiction, the US Unilateralism, Principles and Rules of International Law, the US Judicial Procedure}, keywords = {"jurisdiction","Territorial Jurisdiction","Extraterritorial Jurisdiction","Doctrine of Effect"}, title_fa = {صلاحیت فراسرزمینی بر اساس دکترین آثار در حقوق بین‌الملل}, abstract_fa = {«دکترین آثار» یکی از مبانی توجیهی صلاحیت فراسرزمینی در حوزۀ صلاحیت تقنینی، اجرایی و قضایی است و تحولی در مبانی کلاسیک صلاحیت دولت‎‏ها به‌شمار می‌رود. این دکترین در ابتدا با موضوعات عمدتاً اقتصادی، مانند حقوق رقابت، ظهور بیشتری داشته، اما سپس به دیگر قضایا و موضوعات تجاری، اقتصادی و حتی غیراقتصادی توسعه یافته است. دکترین آثار را به‌طور خلاصه می‎توان این‌گونه تعریف کرد: «توانایی و اختیار دولت در اِعمال صلاحیت نسبت به بیگانگان در خارج از کشور که رفتار آن‌ها آثاری را در قلمرو دولت اِعمال‌کنندۀ صلاحیت، ایجاد می‏کند». در این دکترین به‌جای تمرکز بر محل «وقوع رفتار»، بر محل «آثار و تأثیرگذاری رفتار» به‌عنوان مبنای صلاحیت تأکید می‌شود. به دلیل توجه خاص بر «آثار عمل»، برخی این تئوری را عملاً انشعابی از صلاحیت سرزمینی نامیده‏اند و برخی دیگر نیز آن را در قالب سایر اصول صلاحیتی، مانند صلاحیت واقعی یا جهانی، توجیه نموده‎اند. در مقالۀ حاضر، ابتدا تعریف و سیر تحول تاریخی دکترین آثار ارائه شده، سپس ماهیت، جایگاه، مبانی و شرایط اِعمال صلاحیت فراسرزمینی به استناد دکترین آثار در حقوق بین‎الملل بررسی گردیده است. یافته‎های این تحقیق نشان می‎دهد که اولاً با توجه به تفاوت‎ اساسی دکترین آثار با سایر مبانی صلاحیتی، منطقی آن است که این دکترین با وجود قرابت آن با مبانی صلاحیت سرزمینی عینی و صلاحیت واقعی، به‌عنوان یکی از مبانی جدید و مستقل صلاحیت فراسرزمینی دولت‌ها محسوب شود. دوم اینکه اِعمال صلاحیت به استناد این دکترین، به تحقق اثر و احراز شرایط و مبانی خاصی ازجمله «اساسی»، «مستقیم»، و «قابل پیش‌بینی بودن» اثر و رعایت معیارهای حقوق بین‌الملل وابسته شده است}, keywords_fa = {دکترین آثار,صلاحیت,صلاحیت سرزمینی,صلاحیت فراسرزمینی}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69836.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69836_3d466652e3582a7b9937d387b6e957dd.pdf} } @article { author = {mahmoody, s.hadi and seddiqian kashani, mansoreh}, title = {Human Rights Obligations and Transnational Corporations with Emphasis on Human Rights Council Approach}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {829-849}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.268894.633749}, abstract = {Transnational Corporations (TCs) are one of the principal participants in the political, social and economic contemporary world. These corporations have put out desire and appropriate achievements, as well as harmful disorders in human rights domains. The latter has led to the disputed problematique in international law. Have TCs any human rights obligations? In response to this question, two main approaches have formed: The first is the ethical approach which argues that human rights as a priori fundamental ethical obligations are assignable to all entities including TCs. The second is institutional approach which says human rights are those rights that have listed in Human Rights Declaration and subsequent international instruments and contemplates that states are principal duty bearers towards human rights obligations. According to the recent approach, the lack of direct assignment of human rights obligations to TCs is a more appropriate way to protect these rights. This article examines both approaches as well as attention to the documents of the Human Rights Council which has produced many documents in this respect and concludes although TCs have human rights obligations but still the States are being considered direct duty bearers towards human rights obligations.}, keywords = {human rights,Transnational Corporations,Human Rights Council,States}, title_fa = {تعهدات حقوق بشری و شرکت‎های فراملی با تأکید بر رویکرد شورای حقوق بشر}, abstract_fa = {شرکت‌های فراملی یکی از بازیگران اصلی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دنیای معاصر هستند. این شرکت‌ها افزون بر دستاوردهای مناسب و مطلوبی که در عرصه‌های مختلف به‌جا گذاشته‌اند، آسیب‌هایی به‌ویژه در حوزۀ حقوق بشر رقم زده‌اند. این موضوع به یک مسئلۀ اختلاف‎برانگیز در حوزۀ حقوق بین‎الملل بشر منجر شده است که آیا شرکت‎های فراملی تعهدات حقوق بشری دارند؟ در پاسخ به این پرسش، دو رویکرد اصلی شکل گرفته است؛ نخست، رویکرد اخلاقی که معتقد است حقوق‌ بشر به‌‌عنوان تعهدات بنیادین اخلاقیِ ازپیش موجود، به همه موجودیت‌ها ازجمله شرکت‌های فراملی قابل انتساب است. دوم، رویکرد نهادی که می‌گوید حقوق ‌بشر همان حقوقی است که در اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و اسناد بین‌المللی بعدی آمده است و اینکه دولت‌ها متعهدان اصلی در قبال حقوق بشر به‌شمار می‌آیند. به اعتقاد رویکرد اخیر، عدم انتساب مستقیم تعهدات حقوق بشری به شرکت‌های فراملی، روش مناسب‌تری برای صیانت از حقوق بشر است. این مقاله با ارزیابی هر دو رویکرد و همچنین توجه به اسناد شورای حقوق بشر چنین نتیجه‌گیری می‌کند که اگرچه شرکت‌های فراملی تعهدات حقوق بشری دارند، اما همچنان این دولت‌ها هستند که متعهد مستقیم تعهدات حقوق بشری به‌شمار می‌آیند.}, keywords_fa = {تعهدات حقوق بشری,حقوق بشر,شرکت‎های فراملی,شورای حقوق بشر,نقض حقوق بشر}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69837.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69837_74c37ef3d15f427ce85839f0c5d56693.pdf} } @article { author = {Miri, Hamid and Mohaghegh Damad, Mostafa}, title = {A Comparative View on the Parent's Civil Liability Foundation for the Losses Occurred by Children; Is There any Necessity to Reform?}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {851-878}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.250654.633615}, abstract = {In Iranian and England legal system parent liability is based on fault. Although it is true for Egyptian system but the different point between them is that there is fault presumption in the later. In France, in the late twentieth century, parental liability foundation changed to strict liability. The strict liability is a common rule in the most states of USA too. The risks created by taking the parental role and guaranteeing the loss occurred by victims are the most important reasons if we want to justify the strict liability. Beside it, more and more applying distributive justice to civil liability emphasizes on loss distribution and strict liability. It is, however hard to accept distributive view as to civil liability so that it enables us to apply the strict liability. Our judges have no authority to change the liability foundation and thus, in the fault liability territory, regarding there is no need for emphasizing on risks arising out parental role, fault presumption is an appropriate way to make easy the burden of proof issue.}, keywords = {risk,Loss distribution,Justice}, title_fa = {نگرشی تطبیقی به مبنای مسئولیت مدنی پدر و مادر در برابرکارهای زیانبار فرزندان؛ ضرورت بازنگری در حقوق ایران؟}, abstract_fa = {مسئولیت پدر و مادر در حقوق ایران و انگلستان مبتنی است بر تقصیر. در حقوق مصر نیز مبنا چنین است، با این تفاوت که این تقصیر مفروض انگاشته شده است. در فرانسه، در اواخر دهۀ پایانی قرن بیستم، مبنای مسئولیت پدر و مادر از فرض تقصیر به مسئولیت محض دگرگون شد. در بسیاری از ایالت‌های امریکا نیز مسئولیت محض پدر و مادر قاعدۀ عمومی به‌شمار می‌آید. در راستای توجیه مسئولیت محض، خطر پدیدآمده از فرزندداری و تضمین حقّ زیان‌دیده از برجسته‌ترین دلایل هستند. از سوی دیگر، پیدایش رویکرد توزیعی به مسئولیت مدنی، بیش از پیش بر توزیع زیان و به دنبال آن، مسئولیت محض پای می‌فشارد. در حقوق ما، نگرش توزیعی به مسئولیت مدنی و پیرو آن، محض دانستن مسئولیت پدر و مادر دشوار است. دادرسان ما اختیاری برای دگرگونی مبنای مسئولیت ندارند و از‌این‌رو، در قلمرو مسئولیت مبتنی بر تقصیر، با نگرش بر عدم نیاز به تمرکز بر خطر برخاسته از فرزندداری، امارۀ قضایی راهکاری برای آسان نمودن اثبات مسئولیت والدین به‌شمار می‌آید.}, keywords_fa = {پدر و مادر,توزیع زیان,خطر,عدالت,مسئولیت}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69838.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69838_cc7825fc00f6992c5c6db2d5bd2f61e2.pdf} } @article { author = {Yousefi, Seyyedeh Farzaneh and Mohseni, Saeed and Ghaboli Dorafshan, Sayyed Mohammad Mahdi}, title = {Sender's liability arising from the road transportation of dangerous goods in Iranian law and the European Union}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {879-900}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.248822.633607}, abstract = {The production of increasingly dangerous goods and expand commercial exchanges is added on dangerous goods transport volume and is caused this type of road transport of goods subject to international conventions to be discussed. Iranian law as well as international developments in addition to join some international conventions, regulations in internal surface for this type of goods is ratified. In the process of dangerous goods transport, the sender is one of the parties to the contract is that the constructive role of transport in transit arrangements. The sender of the goods is in the appropriate position of the safety evaluation for carrying goods and has duties that exacerbated by the specific nature of dangerous goods and span and severity of the damage caused by therefrom and consequently requires heavier responsibility. So in the current with descriptive and analytical methods have been tried, based on domestic and international regulations in addition to specifying the limits and the inclusion of the concept of the dangerous goods, obligations and duties of the sender will be described and while explaining and evaluating the status quo in the Iranian legal system and international instruments in terms of their territory and the basis of liability, The optimal situation to pay analysis.}, keywords = {Transportation of dangerous goods,CMR convention,ADR agreement,duties of sender,civil liability of the sender}, title_fa = {مسئولیت ارسال‌کننده در حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای کالای خطرناک در حقوق ایران و اتحادیۀ اروپا}, abstract_fa = {تولید فزایندۀ کالای خطرناک و گسترش مبادلات تجاری بر حجم نقل ‌و انتقال کالای خطرناک افزوده و باعث شده است حمل ‌و نقل جاده‌ای این نوع کالا موضوع بحث کنوانسیون‌های بین‌المللی قرار گیرد. حقوق ایران نیز از تحولات بین‌المللی دور نمانده و علاوه بر ملحق شدن به برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی، مقرراتی را در سطح داخلی برای حمل این نوع کالاها وضع کرده است. در فرایند حمل ‌و نقل کالای خطرناک، ارسال‌کننده یکی از طرفین قرارداد حمل ‌و نقل‌ است که نقش سازنده‌ای در تهیۀ مقدمات حمل دارد. ارسال‌کنندۀ کالا در موقعیت مناسبی برای سنجش ایمنی حمل کالا بوده و دارای وظایفی است که به اقتضای طبیعت خاص کالای خطرناک و گستردگی و شدت خسارت ناشی از آن تشدید شده است و در پی آن، مسئولیت سنگین‌تری را می‌طلبد؛ بنابراین در جستار حاضر سعی شده است با روش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای مقررات داخلی و بین‌المللی، علاوه بر تعیین حدود و شمول مفهوم کالای خطرناک، تعهدات و تکالیف ارسال‌کننده تشریح شود و ضمن تبیین و ارزیابی وضع موجود در نظام حقوقی ایران و اسناد بین‌المللی از حیث قلمرو و مبنای مسئولیت، وضع مطلوب تحلیل گردد.}, keywords_fa = {حمل و نقل کالای خطرناک,کنوانسیون CMR,مسئولیت مدنی ارسال‌کننده,موافقت‌نامۀ ADR,وظایف ارسال‌کننده}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69839.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_69839_c972799b8bb4f0dce7d5233c36978d74.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Comparative Law Review}, volume = {9}, number = {2}, pages = {1-68}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1735-496X}, eissn = {2423-3404}, doi = {10.22059/jcl.2018.71681}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jcl.ut.ac.ir/article_71681.html}, eprint = {https://jcl.ut.ac.ir/article_71681_3345b7ad3cdd49b491718cd4c77fcff8.pdf} }